برای اولین بار موزه ای در آمریکا شاهد آثار منیرشاهرودی فرمانفرمایان در نمایشگاهی به نام “امکان بی نهایت” است.از ۱۳ مارس تا سوم ژوئن، موزه گوگنهایم نیویورک میزبان آثار آینه کاری و طراحی این هنرمند مقیم ایرانی است. او در سال ۱۹۲۴ در قزوین متولد شد. نمایشگاه نمایانگر بدنه غنی آثار فرمانفرمایان و همچنین بخشی از چشم انداز میان فرهنگی در تولیدات هنری اوست.
پانته آ بهرامی روزنامه نگار در نیویورک
برای اولین بار موزه ای در آمریکا شاهد آثار منیرشاهرودی فرمانفرمایان در نمایشگاهی به نام “امکان بی نهایت” است.
از ۱۳ مارس تا سوم ژوئن، موزه گوگنهایم نیویورک میزبان آثار آینه کاری و طراحی این هنرمند مقیم ایرانی است. او در سال ۱۹۲۴ در قزوین متولد شد. نمایشگاه نمایانگر بدنه غنی آثار فرمانفرمایان و همچنین بخشی از چشم انداز میان فرهنگی در تولیدات هنری اوست.
دیدار با هنرمندان در نیویورک
او از اولین هنرمندانی است که برای تحصیل به خارج از ایران رفت. با شروع جنگ جهانی دوم و آتش جنگ در اروپا به نیویورک رفت.
خانم فرمانفرمایان در مدت اقامت خود در نیویورک از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵ با هنرمندانی چون میلتون آوری (Milton Avery)، بارنت نیومن (Barnett Newman)، لویز نویلسون (Louise Nevelson) و بعد ها اندی وارهول آشنا شد و سپس به ایران بازگشت.
او از کودکی به دلیل کار پدرش با نقوش فرش آشنا بود. در برخورد با مکتب سقاخانه، سبک هنری که در آن زمان در ایران متداول بود، تکنیک نقاشی ویژه خویش یعنی نقاشی پشت شیشه خود را گسترش داد و نمایشگاه های متعددی از آثار او در اروپا و آمریکا برپا شد. آثار او نمودار یکی از مستحکم ترین و مدرن ترین فرم های هنری دوران خود است.
گشایش استودیوی شخصی در ایران
انقلاب ۵۷ ایران نقطه آغازین اقامت ۲۶ ساله او در نیویورک را رقم زد.
در این مدت فرمانفرمایان تمرکز خود را بر روی طراحی، کولاژ و طراحی فرش و پارچه قرار داد. در سال ۲۰۰۴ با بازگشت دوباره به ایران استودیوی خویش را گشود و بر روی آثاری که در دهه ۷۰ ارائه داده بود، متمرکز شد. او اکنون به دلیل لرزش دست قادر به برش آیینه ها و شیشه ها نیست و افراد دیگری با او همکاری می کنند. در آثار او میان بری بین هنر مدرن غربی و نقوش اسلامی – ایرانی به دلیل استفاده از فرم و مواد دیده می شود.
آثار نمایشگاه
این نمایشگاه شامل آثار گچ و آینه او و مجسمه های آینه کاری در ابعاد بزرگند.
افزون بر آن آثار روی کاغذ نیز نقش اساسی در تمرکز این هنرمند برای خلق مجمسه ها و آثار گرافیکی در بیش از ۴ دهه داشته است. اکثر آنها از دهه ۷۰ در معرض دید عموم قرار نگرفته.
بن مایه این آثار از تجربیات تصویری و فضایی هنرمند نشأت گرفته. آثاری که با زیبایی شناسی سنتی معماری اسلامی و تزیینات آمیخته شده.
او در بیشتر آثارش از رنگ های سبز و آبی استفاده می کند. ترکیب بندی شیشه و آینه او از هنر سنتی ایرانی نشات می گیرد. استفاده از اشکال هندسی برای او «امکان بی نهایت» را فراهم آورده.
“امکان بی نهایت” آثار آینه کاری و طراحی فرمانفرمایان بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۴ توسط موزه هنرهای معاصر پرتقال سازماندهی شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.