عکس ها را موزه هنرهای معاصر یهودیان در اختیار بی بی سی فارسی قرار داده است.

توضیحات از فیروزه خطیبی، روزنامه نگار

«یادمان هایی از نسل بیت: آثار عکاسی آلن گینزبرگ»
نام نمایشگاهی است که در موزه هنرهای معاصر یهودیان شهر سن فرانسیسکو به
نمایش درآمده است.

این نمایشگاه مجموعه ای از عکس هایی را که آلن
گینزبرگ شاعر، یکی از پایه گذاران جنبش «بیت»، از درون دایره نویسندگان و
شاعران روشنفکر دوران خود گرفته به نمایش گذاشته است. دورانی که زندگی این
گروه و تاریخ ادبیات معاصر آمریکا را برای همیشه متحول ساخت.

دهه ۱۹۴۰ تا اوائل ۱۹۵۰ میلادی، دوران حساسی از زندگی
آلن گینزبرگ به شمار می رود. زمانی که او صدای شاعرانه خود را کشف کرد و
همزمان به گرایش های همجنسگرانه خود پی برد. او بعدها این مجموعه عکس را که
به دقت زیرنویسی کرده، «سرنوشت یک زندگی در یک نگاه» خواند.

گینزبرگ در سال ۱۹۴۷ پس از برداشتن واحدی در رشته
هنرهای مدرن در مکتب مایر شاپیرو، استاد سرشناس تاریخ هنر، با آثار پل
سزان، نقاش فرانسوی آشنا شد. او در این گذر به ایده «احساس ظریف» این نقاش
که ریشه در طبیعت خام داشت به شدت علاقمند شد.

انتخاب عکس های نمایشگاه برعهده سارا گرینف، از گالری
هنرهای ملی آمریکا بوده است. او می گوید: «هریک از این عکس ها حاکی از یک
ارتباط نزدیک روحی بین گینزبرگ و یک انسان دیگر است. او نه تنها این رد و
بدل های انسانی را به ما نشان می دهد بلکه کوشیده است تا تمامیت وجودی این
شخصیت ها را هم با صداقت به نمایش بگذارد.»

یکی از همین اشخاص جک کرواک، نویسنده «در جاده»، است.
گینزبرگ اسرار مگوی خود را با کرواک در زمانی که هردو به دانشگاه کلمبیا
می رفتند در میان گذاشت. او کرواک را عاشقانه دوست می داشت و این حس اشتیاق
در عکس های موجود به خوبی آشکار است.