FarmanAra-Golzar

بهمن فرمان‌آرا، کارگردان باسابقه سینمای ایران با انتقاد از استمرار سیاست‌های گذشته در حوزه‌ی سینما و هنرمندان در دولت کنونی، گفت که برخلاف خواسته مسوولان وزارت ارشاد، قرارداد محمدرضا گلزار برای بازی در جدید‌ترین فیلمش را لغو نخواهد کرد.

                                 لایک زنی فیس بوک ما



بهمن فرمان‌آرا، کارگردان باسابقه سینمای ایران با انتقاد از استمرار سیاست‌های گذشته در حوزه‌ی سینما و هنرمندان در دولت کنونی، گفت که برخلاف خواسته مسوولان وزارت ارشاد، قرارداد محمدرضا گلزار برای بازی در جدید‌ترین فیلمش را لغو نخواهد کرد.
آقای فرمان‌آرا، به شماره‌ی روز سه‌شنبه (۱۵ بهمن-۴ فوریه) روزنامه “شرق” چاپ تهران، گفت که مسوولان “سازمان سینمایی” با او تماس گرفته‌اند و با تاکید بر «ممنوع از فعالیت بودن» محمدرضا گلزار، از وی خواسته‌اند تا قراردادش را با این بازیگر «لغو» کند.
کارگردان فیلم‌هایی چون “بوی کافور، عطر یاس” (۱۳۷۸) و “خانه‌ای روی آب” (۱۳۸۰)، در واکنش به این درخواست، با اشاره به سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی در گزارش صد روز اول کاری دولت مبنی بر اینکه «ما هنرمند ممنوع از فعالیت نداریم»، تاکید کرده که این قرارداد را لغو نمی‌کند.
او به شرق گفته: «اگر قرار باشد هم‌چنان سیاست‌های آقای شمقدری (معاون سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم) اجرا شود، پس چه لزومی دارد که فیلم بسازیم؟»
دو روز پیش از این، رسانه‌های ایران خبر داده بودند که محمدرضا گلزار به جمع بازیگران جدید‌ترین فیلم بهمن فرمان‌آرا با عنوان «دلم می‌خواد» پیوسته است و بعد از بستن قرارداد، جلوی دوربین این کارگردان نیز حاضر شده است.
آخرین فیلم اکران شده محمدرضا گلزار به دو سال پیش و فیلم “تو و من” مربوط می‌شود. شایعه‌ها درباره ممنوع از فعالیت شدن بازیگر ۳۶ ساله سینمای ایران البته به سال ۱۳۸۷ باز می گردد که گفته می‌شد وی برای مدت یک سال اجازه فعالیت نداشته است.
با این حال از دوسال پیش، بار دیگر زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه پروژه‌های سینمایی در ایران، اجازه استفاده از گلزار را ندارند. برخی وب‌سایت‌های خبری نیز از انتشار عکس‌های وی با برخی خوانندگان و هنرپیشگان ایرانی ساکن اروپا و امریکا، به عنوان دلیل ممنوع از کار شدن او در سینما نام برده‌اند. با این وجود، مقامات وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، هیچ‌گاه این اخبار را به طور رسمی تایید نکردند.
از سوی دیگر، هم‌زمان با اظهارات آقای فرمان‌آرا در افشای درخواست وزارت ارشاد برای کنار گذاشتن محمدرضا گلزار از فیلم جدیدش، گزارش‌ها از حذف فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته ” محسن امیریوسفی” از “جشنواره فیلم فجر” امسال، به دلیل حمایت از جنبش سبز حکایت دارد.
سید علی طاهری، ، سخنگوی “کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی” با تایید این خبر به با وب‌سایت “گلستان ما” گفته: «این فیلم به دلیل اینکه ماهیت آن به جریان فتنه و موضوعات آن می‌پرداخت و محتوای فیلم در حمایت از جریان فتنه بود، حذف شد.»
پیش از این، جعفر پناهی، کارگردان مطرح و ممنوع از فعالیت سینمای ایران در یادداشتی که در واکنش به پیام حسن روحانی به سی‌و‌دومین “جشنواره فیلم فجر” منتشر کرده بود، به شدت از حذف فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» از جشنوره فیلم فجر انتقاد کرده و آن را «نمونه‌ای از نمونه‌های بی‌شمار» سانسور فیلم در ایران توصیف کرده بود.
آقای پناهی با تاکید بر این‌که این فیلم «کاملا ایرانى و بومى» است و «اشارات تاریخى و نمادهاى» آن را «فقط تماشاگر ایرانى مى‌فهمد»، نوشته بود که وزیر ارشاد دولت روحانی، جلوى نمایش آن را در جشنوارهٔ فیلم امسال گرفته است.
در همین ارتباط، “شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران”، دیروز چهارشنبه (۱۶ بهمن) با ارسال نامه‌ای به علی‌رضا رضاداد، دبیر “جشنواره فیلم فجر” از وی خواست که فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی‌» در «یک سانس ویژه» به منظور «شفافیت نظرات مختلف» اکران شود.
این درحالی است که آقای رضاداد در واکنش به این نامه و سایر درخواست‌های مشابه، به خبرگزاری “ایسنا” گفته: «برنامه‌ای برای این امر نداریم.»
در فیلم “آشغال‌های دوست‌داشتنی” که برای دومین سال پیاپی از اکرانش در جشنواره فیلم فجر جلوگیری می‌شود، بازیگرانی چون حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، شیرین یزدان‌بخش، علی افشاری، اکبر عبدی، صابر ابر و شهاب حسینی، ایفای نقش کرده‌اند.