شاید شما هم اسم «سکس‌ توی» یا همان «اسباب‌بازی جنسی» را شنیده باشید و شاید هم خودتان یکی از مصرف‌کنندگان‌اش باشید. اسباب‌بازی‌های جنسی را همه‌ی افراد، فارغ از گرایش جنسی‌شان، استفاده می‌کند. درست است که بسیاری از این محصولات برای رابطه‌های همجنس طراحی و تولید می‌شوند اما، برخلاف کلیشه‌ای که بسیاری از رسانه‌ها از جمله سریال‌های غربی بازتولید می‌کنند، این تنها لزبین‌ها نیستند که از اسباب‌بازی‌های جنسی استفاده می‌کنند؛ اسباب‌بازی‌های جنسی توسط زنان و مردانی از گرایش‌های مختلف جنسی استفاده می‌شوند. 




نویسنده مطلب: زینب پیغمبرزاده
منبع این مطلب تابلو
شاید شما هم اسم «سکس‌ توی» یا همان «اسباب‌بازی جنسی» را شنیده باشید و شاید هم خودتان یکی از مصرف‌کنندگان‌اش باشید. اسباب‌بازی‌های جنسی را همه‌ی افراد، فارغ از گرایش جنسی‌شان، استفاده می‌کند. درست است که بسیاری از این محصولات برای رابطه‌های همجنس طراحی و تولید می‌شوند اما، برخلاف کلیشه‌ای که بسیاری از رسانه‌ها از جمله سریال‌های غربی بازتولید می‌کنند، این تنها لزبین‌ها نیستند که از اسباب‌بازی‌های جنسی استفاده می‌کنند؛ اسباب‌بازی‌های جنسی توسط زنان و مردانی از گرایش‌های مختلف جنسی استفاده می‌شوند. 

sex toys

آیا می‌دانید اسباب‌بازی جنسی از چه زمانی وارد تاریخ ما انسان‌ها شده؟
انواع اسباب‌بازی‌ها برای تحریک و ارضای اندام جنسی بدن از جمله واژن، مهبل، آلت جنسی مردانه، مقعد، و نیز نوک پستان‌ها، در خودارضایی یا در رابطه با شریک یا شرکای جنسی استفاده می‌شوند. بیش از ۴۴ درصد مردان بزرگ‌سال آمریکایی تجربه‌ی استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی ارتعاشی (ویبراتور) را دارند. بیش از نیمی از زنان آمریکایی نیز از این اسباب‌بازی‌های ارتعاشی استفاده می‌کنند. استفاده از این وسایل در میان «دگرباشان جنسی» یا همان جامعه‌ی رنگین‌کمانی معمول‌تر است. در آمریکا، بیش از ۷۸ درصد مردان همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا، ۷۰ درصد زنان همجنس‌گرا و ۷۹ درصد زنان دوجنس‌گرا اظهار داشته‌اند که تا به حال حداقل یک بار از این نوع وسایل استفاده کرده‌اند.
سابقه‌ی استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی به تمدن‌های کهن می‌رسد. مثلاً در یونان باستان وسایلی با دقت و ظرافت برای خودارضایی یا استفاده در رابطه با شریک جنسی ساخته می‌شد.
سابقه‌ی استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی به تمدن‌های کهن می‌رسد. مثلاً در یونان باستان وسایلی با دقت و ظرافت برای خودارضایی یا استفاده در رابطه با شریک جنسی ساخته می‌شد. به آلت جنسی مصنوعی مردانه «اولیس بوس» گفته می‌شد. در خاورمیانه نیز آلت جنسی مصنوعی، که از کاشی ساخته می‌شد و با چرم پوشیده می‌شد، «مچاچنگ» نام گرفته بود. در موزه‌های شهرهای اروپایی می‌توان نمونه‌های این اسباب‌بازی‌های جنسی شریک خصوصی‌ترین لحظات زندگی افراد را در دوره‌های مختلف تاریخی دید.
اسباب‌بازی‌های مدرن جنسی در قرن نوزدهم به عنوان روشی برای «درمان» آن‌چه که «بیماری روانی» زنان تلقی می‌شد، به کار می‌رفتند و اولین بار در دهه‌ی ۱۹۲۰ از اسباب‌بازی‌های جنسی به عنوان ابزاری برای لذت جنسی استفاده شد. استفاده از این ابزارها، پس از آن که نقش محوری کلیتوریس در لذت و ارضای جنسی زن مشخص شد، در میان زنان افزایش یافت. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتا زمانی که زنان از اسباب‌بازی‌های جنسی که به شکل آلت جنسی مردانه ساخته شده برای خودارضایی استفاده می‌کنند، استفاده از این ابزار برای تحریک بخش خارجی کلیتوریس بیشتر از فرو کردن آن‌ها در واژن رواج دارد.
isfahan


کالایی شدن اسباب‌بازی‌های جنسی
امروزه اسباب‌بازی‌های جنسی نیز مانند هر محصول دیگری به تولید انبوه رسیده‌اند، در برندهای مختلف عرضه می‌شوند، و شرکت‌های بزرگ برای آن‌ها بازاریابی و تبلیغات می‌کنند. این ابزارها در شکل‌ها، رنگ‌ها، و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. غیر از فروشگاه‌های آنلاین، در بسیاری از شهرهای بزرگ غربی می‌توان فروشگاه‌های عرضه‌ی اسباب‌بازی‌های جنسی را در خیابان‌های مرکزی شهر دید. این فروشگاه‌ها معمولاً انواع وسایل لازم برای رابطه‌ی جنسی امن و لذت‌بخش، مانند فیلم‌های اروتیک و پورن،‌ انواع کاندوم زنانه و مردانه، کرم‌های مخصوص لیزکننده و روغن‌های ماساژ، لباس‌ها و ابزارهایی برای بازی نقش‌های مختلف در رابطه‎ی جنسی را نیز عرضه می‌کنند.
بخش بزرگی از فروش اسباب‌بازی‌های جنسی در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد، چرا که این فروشگاه‌ها معمولاً فقط در شهرهای بزرگ شعبه دارند، و از سوی دیگر بسیاری ازخریداران ترجیح می‌دهند در هنگام خرید این وسایل با فروشندگان روبه‌رو نشوند، یا حتا در حال ورود به این مغازه‌ها دیده نشوند. این فروشگاه‌های آنلاین معمولاً به خریداران‌شان اطمینان می‌دهند که اطرافیان متوجه خرید آن‌ها نخواهند شد. این وسایل در بسته‌هایی ارسال می‌شود که محتوای آن مشخص نیست، و در روی بسته‌ی پستی و صورت حساب کارت بانکی خریدار نامی از فروشگاه محصولات جنسی دیده نمی‌شود. با وجود رواج استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی در کشورهای غربی، خرید این ابزارها و حتا استفاده از آن‌ها هنوز به نوعی تابو محسوب می‌شود.

آیا اسباب‌بازی‌های جنسی رهایی‌بخش اند؟
برخی از فمینیست‌ها و برابری‌خواهان با فروشگاه‌هایی از این دست چندان موافق نیستند. آن‌ها استدلال می‌کنند که، در این فروشگاه‌ها وسایلی عرضه می‌شود که زن را به یک شی‌ء و کالای جنسی در خدمت ارضای نیازهای مرد تقلیل می‌دهد. آن‌ها همچنین استدلال می‌کنند که استفاده از این وسایل، سکس را کالایی کرده، لذت جنسی را نیازمند به مصرف بیشتر جلوه می‌دهد، و تماس افراد با بدن خود و شریک جنسی‌شان را کاهش می‌دهد. در مقابل، گروهی دیگر از فمینیست‌ها استدلال می‌کنند که، این وسایل باعث تنوع در رابطه‌های جنسی یک‌نواخت زوج‌ها می‌شود.





درباره‌ی اسباب‌بازی‌های جنسی مختلفی که به شکل آلت جنسی مردانه ساخته می‌شوند نیز نظرات مختلفی وجود دارند. گروهی از فمینیست‌ها از این ابزارها استقبال می‌کنند چرا که دخول را از انحصار مردان خارج می‌کند، اما گروهی دیگر استدلال می‌کنند که این ابزارها ایده‌ی اهمیت محوری آلت جنسی مردانه در سکس و نیز این تفکر را که ارضای جنسی زن وابسته به دخول آلت مردانه است، بازتولید می‌کند.


پورن فمینیستی به دنبال آن است که سکسوالیته‌ی گروه‌های به حاشیه رانده، یعنی زنان و دگرباشان جنسی، را مشاهده‌پذیر کند.
یکی دیگر از انتقادهای اصلی مخالفان، فروش فیلم‌های پورن در این فروشگاه‌ها است. گروهی از فمینیست‌ها، با انتقاد از تبدیل زنان به شیء جنسی در خدمت ارضای نیازهای جنسی مرد و همچنین خشونت علیه زنان در بسیاری از این فیلم‌ها، خواهان ممنوعیت تولید و فروش فیلم‌های پورن هستند. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان درباره‌ی تأثیر سوء نشان دادن تصاویر غیرواقعی از اندازه‌ی اندام‌های جنسی، مدت زمان تحریک و ارضای جنسی، شکل بدن، و مسائلی از این دست هشدار می‌دهند. اما از سوی دیگر، در سال‌های اخیر بحث درباره‌ی پورن فمینیستی یا آلترناتیو نیز در میان دانشگاهیان و فعالان اجتماعی معمول شده است و فیلم‌های زیادی با این ایده تولید شده‌اند، هرچند هنوز بحث بر سر این که آیا پورن فمینیستی و آلترناتیو نگاه مردسالارانه‌ی سایر فیلم‌های پورن را بازتولید می‌کند یا نه ادامه دارد. پورن فمینیستی به دنبال آن است که سکسوالیته‌ی گروه‌های به حاشیه رانده، یعنی زنان و دگرباشان جنسی، را مشاهده‌پذیر کند.
برخی از فروشگاه‌های اسباب‌بازی‌های جنسی به صورت اختصاصی به گروه‌های خاصی خدمات عرضه می‌کنند. در شهر کلن آلمان، یک فروشگاه کوچک اسباب‌بازی جنسی وجود دارد که فقط زن‌ها امکان ورود به آن را دارند. چند سال پیش، دوست‌ام که یک زن دوجنس‌گرای آلمانی است، مرا به دیدن این فروشگاه برد. وقتی از زن میان‌سال آلمانی‌ دگرجنس‌گرایی که این فروشگاه را اداره می‌کرد درباره‌ی نحوه‌ی کار اسباب‌بازی‌ها سؤال می‌کردیم، به راحتی از روی دامن مشکی بلندش آن‌ها را روی واژن‌اش قرار می‌داد و طرز کار را نشان‌مان می‌داد. او کتاب‌ها، فیلم، و بروشورهای مختلفی درباره‌ی بدن و سکسوالیته‌ی زنان عرضه می‌کرد، و می‌گفت دانشجویان زیادی همراه استادان خود به این‌جا می‌آیند تا درباره‌ی سکسوالیته و به ویژه سکسوالیته‌ی زنان اطلاع کسب کنند. بهداشت و سلامت یکی از مواردی بود که این فروشنده بر آن تأکید داشت و به هر مشتری بر حسب کالایی که خریداری می‌کرد، ماده یا روش شست‌وشو و نگه‌داری برای پیش‌گیری از آلودگی را پیشنهاد می‌داد.
دوست آلمانی‌ام سعی داشت مرا متقاعد کند که یک اسباب‌بازی جنسی برای خودم بخرم، اما من فکر می‌کردم به زودی به ایران بر می‌گردم و نمی‌توانم اسباب‌بازی را همراه خودم ببرم. زن فروشنده هنگامی که متوجه شد ایرانی هستم، هیجان‌زده شد و از مشتریان زنی گفت که اهل کشورهای مختلف اسلامی بوده‌اند و اسباب‌بازی‌های جنسی را با خودشان بدون هیچ مشکلی به کشورشان برده‌اند. می‌گفت اگر بسته‌بندی را باز کنی با اسباب‌بازی‌های معمولی تفاوت چندانی نخواهد داشت و مأموران فرودگاه متوجه نخواهند شد. اسباب‌بازی‌هایی را که به شکل موز، بادمجان، و خیار ساخته شده‌اند نشان‌ام می‌داد و درباره‌ی فتوای اخیر یکی از علمای اسلامی، درباره‌ی ممنوعیت خرید بادمجان و خیار توسط زنان مسلمان بدون همراه محرم مرد، شوخی می‌کردیم.
امکان خرید بعضی از این اسباب‌بازی‌ها در برخی از کشورهای مسلمان‌نشین هم وجود دارد. فروشگاه آنلاینی به تازگی در ترکیه اقدام به عرضه‌ی محصولات جنسی حلال کرده است. ویژگی متمایزکننده‌ی این اسباب‌بازی‌ها آن است که در تهیه‌ی آن‌ها از اعضای بدن خوک یا حیوانات دیگری که ناپاک تلقی می‌شوند، یا ذبح شرعی نشده‌اند، استفاده نشده است. فروشگاه‌های محصولات جنسی حلال پیش از این در کشورهای بحرین و هلند نیز افتتاح شده بودند. برخلاف سایر فروشگاه‌ها و سایت‌های فروش محصولات جنسی، در مغازه‌ها و سایت‌های حلال تصاویر برهنه‌ی زنان و مردان به چشم نمی‌خورند و فیلم‌های پورن عرضه نمی‌شوند. در حالی که برخی از فقیهان اسلامی به طور کلی خودارضایی را حرام می‌دانند، گروهی دیگر به مسلمانان اجازه می‌دهند که، برای جلوگیری از رابطه‌ی نامشروع با نامحرم، خودارضایی کنند.

خطرات استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی
در آمریکا، بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶، نزدیک به هفت هزار فرد بالای بیست سال به دلیل استفاده از این وسایل راهی اورژانس بیمارستان‌ها شده‌اند. تخمین زده می‌شود که تعداد بیشتری از افراد آسیب دیده باشند، اما به دلیل شرم به مراکز درمانی مراجعه نکرده باشند. برخی از محققان معتقد اند که دولت باید کنترل بیشتری روی امنیت اسباب‌بازی‌های جنسی داشته باشند، و تولیدکنندگان نیز باید اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی درست استفاده از این وسایل در اختیار مصرف‌کنندگان بگذارند. دشواری خرید اسباب‌بازی‌های جنسی استاندارد در کشورهایی مانند ایران و پیش‌داوری‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند حتا بیش از این آسیب‌زا باشد. وسایلی که افراد، در نبود وسایل استاندارد، برای خودارضایی یا رابطه با شریک جنسی‌شان استفاده می‌کنند می‌توانند آلوده باشند و فرد را به بیماری‌های مختلف مبتلا کنند. حتا اگر این وسایل آلوده نباشند، ممکن است مواد سازنده‌ی آن‌ها برای برخورد با اندام‌های جنسی مناسب نباشد، و بنابراین باز هم می‌توانند به حساسیت‌های پوستی منجر شوند. همچنین، این احتمال بیشتر وجود دارد که این وسایل در بدن افراد باقی بماند. در چنین مواردی، شرم این عموماً افراد را از مراجعه به مراکز درمانی باز خواهد داشت، و در صورت مراجعه نیز بیشتر مورد قضاوت منفی کادر درمانی و اطرافیان قرار خواهند گرفت.