جشنواره کارلوویواری اولین بار در سال ۱۹۴۶ افتتاح شد و دو سال بعد از زمانی که چکسلواکی تحت سیطره کمونیسم درآمد، این جشنواره تا چهار دهه بعد تحت کنترل سیاسی شدیدی بود و پس از انقلاب مخملی در سال ۱۹۸۹، در اولین دوره این جشنواره در سال ۱۹۹۰، گزیده ای از تمام فیلم های توقیف شده چکسلواکی در تمام سال های کمونیسم به نمایش گذاشته شد و پس از آن جشنواره ای مستقل و غیر سیاسی شکل گرفت.

نمایی از فیلم ‘زندگی شاید’
چهل و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کارلوویواری که از قدیمی ترین جشنواره های سینمایی جهان محسوب می شود، جمعه شب (چهارم ژوئیه) در این شهر زیبای جمهوری چک افتتاح می شود.
جشنواره کارلوویواری اولین بار در سال ۱۹۴۶ افتتاح شد و دو سال بعد از زمانی که چکسلواکی تحت سیطره کمونیسم درآمد، این جشنواره تا چهار دهه بعد تحت کنترل سیاسی شدیدی بود و پس از انقلاب مخملی در سال ۱۹۸۹، در اولین دوره این جشنواره در سال ۱۹۹۰، گزیده ای از تمام فیلم های توقیف شده چکسلواکی در تمام سال های کمونیسم به نمایش گذاشته شد و پس از آن جشنواره ای مستقل و غیر سیاسی شکل گرفت.

فیلمسازان ایرانی و مهاجرت

جشنواره کارلوویواری در این سال ها توجه خاصی به سینمای ایران داشته و برخی از فیلمسازان ایرانی مورد تقدیر این جشنواره واقع شده اند.
عبدالرضا کاهانی که در سال ۲۰۰۹ در بخش مسابقه این جشنواره با فیلم بیستدرخشید و جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد، امسال با تازه ترین فیلم خود با نام ما وقت داریم در بخش مسابقه سینمای مستقل شرکت دارد.
این فیلم که در فرانسه ساخته شده، داستان دانشجوی جوانی ایرانی به نام عماد را روایت می کند که در فرانسه با دختری به نام کارولین زندگی می کند تا این که کارولین حامله می شود و در حالی که او مخالف سقط جنین نیست، اتفاقات تازه ای رخ می دهد که همه چیز را دگرگون می کند.
مانیا اکبری، فیلمساز ایرانی ساکن لندن، هم با فیلم تازه ای در این جشنواره حضور دارد. این فیلم که زندگی شاید نام دارد با همکاری مارک کازینز ساخته شده و مستندی است که دنیای شخصی این دو فیلمساز و علاقه و دیدگاه هایشان را در کنار هم قرار می دهد؛ از جمله مساله مهاجرت برای مانیا اکبری.
این فیلم که به تازگی برای اولین بار در جشنواره ادینبورگ به نمایش گذاشته شد، در بخش “نگاهی دیگر” نمایش خواهد داشت.
سودابه مرتضایی فیلمساز ایرانی الاصل متولد آلمان هم در مستندی با عنوان ماکاندوزندگی یک پسر یازده ساله به نام رمضان را در یک اردوی مهاجرین در اتریش روایت می کند.

فیلم افتتاحیه

جشنواره کارلوویواری امسال با فیلم I Origins ساخته مایک کاهیل افتتاح می شود.
این فیلم داستان دانشمندی را روایت می کند که بر روی چشم انسان تحقیق می کند و در تحقیقات خود به نکته های غریب و معمایی زیادی پی می برد.
کاهیل که فیلم قبلی اش زمینی دیگر هم مایه ای علمی- تخیلی داشت در گفت و گو با مجله ورایتی به مناسبت نمایش فیلم اش در کارلوویواری می گوید: “من شیفته علم و فیلم های علمی- تخیلی هستم. دانشمندان مدل های زندگی من هستند. مردم با دیدن چهره های ورزشی و هنری مشهور ذوق زده می شوند و من با دیدن دانشمندان. فکر می کنم دانشمندان سوال های بزرگی را دنبال می کنند: ما چرا اینجاییم و همه این جهان برای چیست؟”

حضور لخ والسا

لخ والسا رئیس جمهوری محبوب سابق لهستان که زندگی اش در آخرین فیلم فیلمساز برجسته این کشور، آندره ی وایدا روایت شد، مهمان ویژه جشنواره خواهد بود.
نسخه تازه ای از این فیلم که والسا، مرد امید نام دارد برای اولین بار در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.
این فیلم که نسخه نهایی مورد نظر وایدا خوانده شده، با مرد آهنین دیگر فیلم تحسین شده وایدا که در سال ۱۹۸۱ جایزه نخل طلا را در جشنواره کن به دست آورد مرتبط است و با زبانی طنز آلود زندگی این برنده جایزه نوبل ررا روایت می کند.

تقدیر از ویلیام فردکین و مل گیبسون

ویلیام فرد کین فیلمساز کهنه کار هالیوود که فیلم هایی چون جن گیر و ارتباط فرانسوی را در کارنامه دارد، جایزه افتخاری ای را برای یک عمر فعالیت های سینمایی اش دریافت می کند.
مل گیبسون هم که در جشنواره حضور خواهد داشت، یک جایزه افتخاری دریافت خواهد کرد. گیبسون پنجاه و هشت ساله که به عنوان ستاره سینمای هالیوود ایفای نفش کرده با کارگردانی فیلم هایی چون شجاع دل، مصائب مسیح و آپوکالیپتو بحث انگیز بوده است.

نمایش فیلمی از اجرای بیورک

بیورک، خواننده جنجالی ایسلندی، در برابر دوربین دو فیلمساز قرار گرفته تا آخرین اجرایش در تور بیوفیلا ضبط شود.
پیتر استریکلند و نیک فنتون آخرین اجرای بیورک در تور پر صدای او را در لندن ضبط کرده اند و این فیلم که بیورک؛ اجرای زنده بیوفیلا نام دارد اولین نمایش اروپایی اش را در کارلوویواری تجربه می کند.

بخش مسابقه

در بخش مسابقه امسال فیلم های چون ماجرا (نریمان توربایف، قزاقستان)، هیچ جا در موراویا (میروسلاو کروبوت، چک)، من مال توام (دیوید لمبرت، بلژیک)، سقوط آزاد(گیورگی پالفی- مجارستان) و به خانه خوش آمدی (آنجلینا نیکونووا- روسیه) حضور دارند.
رئیس هیئت داوران جشنواره امسال به عهده لوئیس مینارو، تهیه کننده اسپانیایی، است.
جشنواره کارلوویواری تا دوازدهم ژوئیه ادامه خواهد داشت.