تصویر فراموش ناشدنی شربت‌گل که در ۱۲ سالگی او در اردوگاهی در پاکستان توسط استیو مک‌کری، عکاس مجله نشنال جیوگرافیک در دهه هشتاد میلادی گرفته شده بود، مشهورترین تصویر در تاریخ این مجله به شمار می‌رود.

زن افغانی که در دهه هشتاد میلادی به خاطر چاپ عکسش در روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک به شهرت جهانی رسید، به اتهام جعل اسناد در پاکستان بازداشت شد. 
مقامات ایالت خیبر پشتونخواه گفته اند که شربت گل به اتهام جعل کارت هویت پاکستانی (شناختی کارت) بازداشت شده است. 
مقامات گفته اند شربت‌گل زمانی بازداشت شده که از نزد او همزمان شناختی کارت پاکستان و کارت هویت افغانستان پیدا شده است. 
تصویر فراموش ناشدنی شربت‌گل که در ۱۲ سالگی او در اردوگاهی در پاکستان توسط استیو مک‌کری، عکاس مجله نشنال جیوگرافیک در دهه هشتاد میلادی گرفته شده بود، مشهورترین تصویر در تاریخ این مجله به شمار می‌رود. 
اداره تحقیقات فدرال پاکستان اعلام کرده که شربت گل در پی ۲ سال تحقیق این اداره در ارتباط به جعل‌کاری اسناد بازداشت شده است. 
شاهد الیاس، یک مقام اداره ملی ثبت اطلاعات پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که پلیس همچنین سه کارمند این اداره را تحت تعقیب دارد که مسئول دادن این شناختی کارت جعلی به شربت گل هستند و اکنون فراری اند. 
به گفته او اگر اتهام شربت‌گل در دادگاه ثابت شود، او با خطر ۷ تا ۱۴ سال زندان و پرداخت ۳ تا ۵ هزار دلار جریمه مواجه است. 
مقامات گفته‌اند که شربت‌گل در سال ۲۰۱۴ با نام شربت بی‌بی ‘ برای شناختی کارت پاکستانی درخواست داده بود. 
این مقامات همچنین گفته‌اند تحقیقات آنها نشان می‌دهد که هزاران پناهجوی دیگر افغان در پاکستان نیز شناختی کارت‌های جعلی پاکستانی دارند. 
تصویر اصلی شربت‌گل در سال ۱۹۸۴ زمانی که افغانستان تحت اشغال شوروی بود، در یک اردوگاه پناهندگان در شمال غرب پاکستان گرفته شده بود.
تصویری از شربت‌گل در بازداشتImage copyrightAFP
Image captionاین تصویر شربت‌گل را اداره تحقیقات فدرال پاکستان در بازداشت منتشر کرده
استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود. 

سرنوشت نامعلوم میلیون‌ها پناهجوی افغان

شماری از فعالان حقوق مهاجران گفته‌اند بازداشت شربت‌گل، یکبار دیگر توجه را به وضعیت پناهجویان افغان در پاکستان معطوف کرده که برای اجتناب از بازگشت به کشور جنگ‌زده شان به هر وسیله‌ای رو می‌آورند. 
میلیون‌ها پناهجوی افغان که دهه‌ها است در پاکستان زندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر با فشار شدید دولت پاکستان برای بازگشت به افغانستان مواجه هستند. 
براساس اطلاعات کمیساری عالی سازمان ملل برای پناهندگان، پاکستان میزبان ۱.۴ میلیون پناهجوی ثبت شده افغان است. این اداره همچنین برآورد کرده است که حدود یک میلیون پناهجوی افغان ثبت ناشده نیز در پاکستان زندگی می‌کنند. 
از سال ۲۰۰۹ تا حال پاکستان چندین بار ضرب‌الاجل‌های را که برای بازگشت کامل پناهجویان افغان تعیین کرده بود، تمدید کرده است اما سازمان ملل اکنون نگران است که ضرب‌الاجل تعیین شده برای مارس ۲۰۱۷ از سوی پاکستان دیگر تمدید نشود..
تصویر مهاجران افغان در حال بازگشت از پاکستانImage copyrightAFP
Image captionسازمان ملل می‌گوید تنها در سال جاری میلادی بیش از ۳۵۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند و انتظار می‌رود که این روند شتاب بیشتری بگیرد
سازمان ملل می‌گوید تنها در سال جاری میلادی بیش از ۳۵۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند و انتظار می‌رود که این روند شتاب بیشتری بگیرد. 
سازمان ملل از آینده این پناهجویان بازگشت کننده به افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که ادامه جنگ در افغانستان سرنوشت نامعلومی برای آنها رقم زده است.