حواشی اولین نشست مطبوعاتی فیلم اصغر فرهادی در ایران همچنان خبرساز است و حتی در چند رسانه خارجی نیز بازتاب داشته؛ از تاتوی فمینیستی ترانه علیدوستی گرفته تا تقدیم جایزه شهاب حسینی به امام زمان.




حواشی اولین نشست مطبوعاتی فیلم اصغر فرهادی در ایران همچنان خبرساز است و حتی در چند رسانه خارجی نیز بازتاب داشته؛ از تاتوی فمینیستی ترانه علیدوستی گرفته تا تقدیم جایزه شهاب حسینی به امام زمان.
هنوز چند ساعت از انتشار عکس‌های نشست خبری فیلم «فروشنده» در تهران نگذشته بود که عکسی از ترانه علیدوستی که روی دست چپ او یک طرح تاتو/خالکوبی با سمبلی فمینیستی دیده می‌شد، در شبکه‌های مجازی و به خصوص در تلگرام توسط کاربران به اشتراک گذاشته شد.
برخی از کاربران این شبکه، با انتشار عکس‌های دیگری از این بازیگر، عکس منتشر شده با تاتو را ساختگی و فتوشاپ دانستند، اما وجود تصویری در خبرگزاری ایلنا، تاییدی بر واقعی بودن آن بود.
هنوز ۲۴ ساعت از مناقشات مجازی مخالفان و موافقان تصویر تاتوی ترانه علیدوستی در اینترنت نگذشته بود که این بازیگر با انتشار چند پست در صفحه توئیترش، هم اصل ماجرا را تایید کرد و هم اینکه به ارائه توضیحاتی در این مورد پرداخت.
خانم علیدوستی با نوشتن این جمله که «بله، من یک فمینیست هستم»، پستی را که حدود یکسال پیش درباره «فمینیسم» در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود، بازنشر کرد.
در ابتدای این متن با اشاره به اینکه «برای مخالفت با واژه‌ فمینیسم، بهتر است ابتدا معنی دقیق آن را بدانیم»، در تعریف «فمنیست» از قول کتاب «همه باید فمینیست باشیم، نوشته‌ چیماناندا انگوزی آدیچی» نوشته شده است: «شخصی که به برابری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر دو جنس معتقد است».
ترانه علیدوستی در ادامه نوشته است: «اگر سوءتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید؛ خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقه‌ عقده‌گشایانه‌ی مردستیز و خانمان برانداری بود که در گوش ما خواندند، باز آن را پس بزنید».
این بازیگر در ادامه با اشاره به اینکه «مبارزه با سکسیسم فقط در جهت زنان نیست»، آورده که «مبارزه با نقش‌هایی است که جای اینکه خود انتخاب‌شان کنیم جامعه و فرهنگ از پیش آن را به ما تحمیل کنند؛ فقط چون زن یا مرد هستیم».
به نوشته این بازیگر سینما، «برچسب‌هایی روی زنان و مردان هست که الزاما واقعیت ندارند؛ نیازی نیست ما این چرخه بیمار را بازتولید کنیم».
بازیگر فیلم «فروشنده» در ادامه نحوه مبارزه خود و همسرش با «سکسیسم» را این گونه توضیح داده است: «من و همسرم هر دو شاغلیم، هر دو درآمدمان را برای زندگی‌مان خرج می‌کنیم، هر دو در بزرگ کردن فرزندمان نقش برابر داریم، و هر دو بخشی از نظافت خانه را هم به عهده می‌گیریم».
خانم علیدوستی در پایان این پست اینستاگرامی نوشته است: «به این دلایل من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید».
تاتوی دست ترانه علیدوستی که حتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» و خبرگزاری فرانسه هم ماجرایش بازتاب داشته، سمبلی است که از آن به نام «The woman power / قدرت زنان» نام برده می‌شود.
اما ماجراهای حاشیه‌ای نشست مطبوعاتی فیلم «فروشنده» به داستان ترانه علیدوستی و تاتوی فمینیستی‌اش ختم نشد.
در پایان مراسم برگزار شده، شهاب حسینی طی صحبتی با اشاره به اینکه جایزه‌اش را در نیمه شعبان، روز تولد امام دوازدهم شیعیان دریافت کرده است، گفت که آن‌را به «امام زمان» تقدیم می‌کند.
این تقدیم جایزه، در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها بازتاب‌هایی داشت و برخی کاربران این نکته را یادآوری کرده بودند که شهاب حسینی پیشتر و در جشنواره کن جایزه‌اش را به «مردم ایران» تقدیم کرده بود.
مسئله تقدیم جایزه بازیگری جشنواره کن به «امام زمان» حتی در خبرگزاری فرانسه و روزنامه فرانسوی «فیگارو» هم بازتاب داشت و در آنها به این خبر اشاره شده بود.

فیلم سینمایی «فروشنده» تاکنون تنها در جشنواره کن نمایش داشته و در ایران هنوز اکران نشده است؛ با وجود این، حواشی فراوانی در اطراف آن شکل گرفته است. از ماجرای سرمایه‌گذاری قطری‌ها در فیلم، اتهام سیاه‌نمایی و انتقاد برخی جریان‌های داخلی از موفقیت فیلم در کن تا حاشیه‌های شکل گرفته پیرامون بازیگران آن.