تلویزیون ایران موظف شده همکاری‌اش را با “هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی رعایت نمی‌کنند” قطع کند.









تلویزیون ایران موظف شده همکاری‌اش را با “هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی رعایت نمی‌کنند” قطع کند.

در پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما آمده است: “متاسفانه تعداد قلیلی از هنرمندان با حضور هنجارشکنانه خود در این شبکه‌ها و با انتشار تصاویر نامناسبی از خود، شئونات اخلاقی و ضوابط سازمانی را رعایت نکرده‌اند و موجبات دلخوری خیل عظیم هنرمندان متعهد و اهالی فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند.”

“از این رو و بر اساس این مصوبه سازمان صدا و سیما موظف شد تا با هنرمندانی که در این شبکه ها خلاف شئونات حاضر شده اند قطع همکاری کند.”
این پایگاه توضیح بیشتری درباره “شئونات” ارائه نکرده است.
انتشار برخی عکس‌ها و نوشته‌ها از سوی شماری از چهره‌های مشهور در ایران بارها جنجال‌برانگیز شده است. در یکی از تازه‌ترین موارد، توییت بهرام رادان، بازیگر ایرانی، که در آن قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در آمریکا را رخدادی تاریخی دانسته بود، با واکنش های تندی از سوی محافظه کاران در ایران روبه رو شد.
شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی را “فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان” دانسته و نوشته است: “صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاویری که باعث نادیده انگاشته شدن ارزش ها می شود را خلاف ضوابط و مقررات می داند.”
روابط عمومی تلویزیون ایران به تازگی خبر “ممنوعیت حضور هنرمندان و مجریان این سازمان در شبکه‌های اجتماعی” را تکذیب کرده و گفته بود که این سازمان “هیچ تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت بر حضور هنرمندان و مجریان صدا و سیما در شبکه های اجتماعی نگرفته است.”

فوتبال و عکس‌های یادگاری

null

اعمال محدودیت برای شخصیت های معروف،‌ به چهره‌های تلویزیونی محدود نمی شود. در موردی مشابه،‌ هفته گذشته خبرگزاری خبرآنلاین گزارش داد که حمید استیلی، مهدی هاشمی نسب، حسین عبدی و چند فوتبالیست دیگر، به دلیل عکس گرفتن با اندی، خواننده ایرانی مقیم لس آنجلس، پس از بازگشت از کانادا به ایران باید به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بروند.
بنا بر گزارش ها حسین آبانگاه، عضو کمیته اخلاق گفته است که آنها “باید بابت کار خود توضیح بدهند.”
به گزارش خبرآنلاین، مهدی هاشمی نسب، در گفت‌وگویی با مجله دنیای ورزش تورنتو گفته است: “کمیته ای که باید به مسائل مهمی مثل مبارزه با فساد در فوتبال رسیدگی کند اما بیشتر زمانشان به مسائلی چون خالکوبی یا عکس سلفی می‌گذرد.”
با وجود عضویت میلیون‌ها ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، فیسبوک و توییتر که از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می روند، در ایران فیلترند و به گفته مقام‌های دولتی، اینستاگرام، اپلیکیشین اشتراک‌گذاری عکس، نیز “به صورت هوشمند” فیلتر می شود.