شصت و هفتین دوره جشنواره فیلم کن با فیلم «گریس موناکو» در ساحل کوت‌آزور، در جنوب فرانسه، گشایش یافت. تحریم فیلم افتتاحیه این جشنواره از سوی شاهزاده‌نشین موناکو، هیأت داورانی که بیشترین اعضایش را زنان تشکیل می‌دهند و همچنین سینماگران سالخورده، جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۴ را در سایه قرار داده است.






گزارش رادیو زمانه در جشن سینمای کن :شصت و هفتین دوره جشنواره فیلم کن با فیلم «گریس موناکو» در ساحل کوت‌آزور، در جنوب فرانسه، گشایش یافت. تحریم فیلم افتتاحیه این جشنواره از سوی شاهزاده‌نشین موناکو، هیأت داورانی که بیشترین اعضایش را زنان تشکیل می‌دهند و همچنین سینماگران سالخورده، جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۴ را در سایه قرار داده است.

نیکل کیدمن در مراسم گشایش جشنواره فیلم کن. از او به عنوان «شاهزاده خانم کن» یاد می‌کنند. کیدمن در فیلم «گریس موناکو» در نقش گریس کلی ظاهر شده است.
نیکل کیدمن در مراسم گشایش جشنواره فیلم کن. از او به عنوان «شاهزاده خانم کن» یاد می‌کنند. کیدمن در فیلم «گریس موناکو» در نقش گریس کلی ظاهر شده است.
جشنواره فیلم کن به عنوان مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره سینمایی جهان، چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) با فیلم «گریس موناکو» گشایش یافت. این فیلم بیانگر زندگی گریس کلی، بازیگر آمریکایی است که در سال ۱۹۵۶ با رینیه سوم، شاهزاده موناکو، ازدواج کرد و به او لقب «شاهزاده گریس» را دادند.
در این فیلم نقش گریس کلی را نیکل کیدمن، بازیگر سرشناس آمریکایی بازی می‌کند. ابتدا قرار بود «شاهزاده موناکو» در آمریکا اکران شود و حتی از نیکل کیدمن به عنوان یکی از نامزدهای اسکار یاد می‌شد، اما نمایش آن به خاطر حضورش در جشنواره فیلم کن به تعویق افتاد و اکنون که شاهزاده‌نشین موناکو این فیلم را تحریم کرده، سرنوشت اکران جهانی‌اش به اقبال آن در کن بستگی پیدا کرده است.
بسیاری از صحنه‌های «گریس موناکو» ساخته الیور داهان در کن فیلمبرداری شده‌اند. به همین جهت منتقدان گفته‌اند این فیلم فقط درباره گریس کلی نیست، بلکه فیلمی است درباره کن در سال‌های جلال و شکوهش. از سوی دیگر شاهزاده‌نشین موناکو سازندگان این فیلم را به تحریف واقعیت‌ها برای اهداف تجاری متهم کرده است.
در بخش اصلی جشنواره فیلم کن ژان لوک‌ گدار، کارگردان سوئیسی و از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه با فیلم «خداحافظ زبان» حضور دارد. لوک و ژان پیر داردن با فیلم «دو روز، یک شب»، کن لوچ، سینماگر سیاسی و چپ‌گرای بریتانیا با فیلم «تالار جیمی»، مایک لی، فیلمساز نام‌آشنای بریتانیایی با فیلم «آقای ترنر»، میشل هازاناویسیوس، سینماگر فرانسویبا فیلم «جست‌وجو»، اولیویه آسایاس، فیلمساز و منتقد سر‌شناس فرانسوی با فیلم «ابرهای سیلس ماریا» و از سینماگران آمریکایی، بنت میلر با فیلم «شکارچی روباه»، تامی لی جونز با فیلم (The Homesman) و همچنین دیوید کراننبرگ با فیلم «نقشه ستارگان»، آندری زویاگنیتسف، سینماگر برجسته روسیه، با فیلم «لویاتان» (نهنگ) در بخش اصلی جشنواره فیلم کن با هم رقابت می‌کنند.
لیلا حاتمی و دیگر داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن. زنانی که آثار مردان سالخورده را داوری می‌کنند؟
لیلا حاتمی و دیگر داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن. زنانی که آثار مردان سالخورده را داوری می‌کنند؟
آتوم اگویان، سینماگر کانادایی، با فیلم «گرفتار» در بخش مسابقه حضور دارد. زاویه دولان، فیلمساز کانادایی، جوان‌ترین کارگردان بخش مسابقه است که با فیلمی به نام «مامی» با کارگردان‌های کهنه‌کار سینما رقابت خواهد کرد.
«آب راکد است» ساخته نائومی کاواسه از ژاپن و «افسانه‌های وحشی» ساخته دامین زیفرون از آرژانتین از فیلم‌های دیگر بخش مسابقه اصلی جشنواره کن‌ در سال ۲۰۱۴ هستند.
به این ترتیب شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن نه تنها میدان رقابتی است برای فیلمسازان نام‌آشنای جهان، بلکه جشنواره‌ای هم برای فیلمسازان سالخورده است.
دیوید کراننبرگ (۷۱ ساله)، کن لوچ (۷۷ ساله)، ژان لوک گدار (۸۳ ساله)، مایک لی (۷۱ ساله) از سالخوردگان نام‌آشنای سینمای جهان‌اند که در این دوره کن با هم برای به دست آوردن نخل طلا رقابت می‌کنند.
هیأت داوران جشنواره فیلم کن به ریاست جین کمپیون، فیلمساز نامدار استرالیایی در اختیار زنان است. کارول بوکت (بازیگر فرانسوی) سوفیا کاپولا (بازیگر و فیلمساز آمریکایی) ویلیام دافوئه (بازیگر آمریکایی) گائل گارسیا برنال (بازیگر و کارگردان مکزیکی) جئون دویئون (بازیگر کره‌ای) جیا ژانکه (کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی) نیکلاس وندینگ رفن (فیلمساز و فیلمنامه‌نویس دانمارکی) و همچنین لیلا حاتمی (بازیگر سرشناس ایرانی) از دیگر اعضای هیأت داوران کن هستند.
عباس کیارستمی ریاست هیأت داوران فیلم‌های کوتاه شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن را به عهده دارد.
هرچند از سینمای اجتماعی ایران هیچ فیلمی به جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۴ راه پیدا نکرده، اما به خرج دولت ایران، هیأت بزرگی از مسئولان سینمایی کشور و همچنین گروهی از سینماگران و تهیه‌کنندگان سینمایی مورد وثوق در جشنواره فیلم کن شرکت دارند.
جشنواره فیلم کن تا ۲۵ مه (۴ خرداد) ادامه دارد.