امضا کنندگان این بیانیه با انتقاد از مراسم های نمایشی برای تجلیل از جایگاه خبرنگار اعلام کرده اند تا زمانی که خبرنگاران در زندان هستند و انجمن صنفی روزنامه نگاران امکان فعالیت ندارد در هیچ یک از برنامه های فرمایشی روز خبرنگار شرکت نخواهند کرد

جمعی از خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران بیانیه ای به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده اند. 
امضا کنندگان این بیانیه با انتقاد از مراسم های نمایشی برای تجلیل از جایگاه خبرنگار اعلام کرده اند تا زمانی که مخدودیت های خبرنگاران ادامه دارد و انجمن صنفی روزنامه نگاران امکان فعالیت ندارد در هیچ یک از برنامه های فرمایشی روز خبرنگار شرکت نخواهند کرد.
متن کامل بیانیه بیانیه جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به مناسبت روز خبرنگار که در اختیار “تدبیر” قرار گرفته است را در ادامه می خوانید. لازم به ذکر است امضاهای این بیانیه در حال افزایش است و به فهرست ذیل اضافه خواهد شد. 
 
“سالگردها و یادبودها از پی هم می‌آیند و تنها نام‌ها و برنامه‌هایی بر جا می‌ماند که بیش از آنکه ماهیت وجودی آن روز را به رسمیت بشناسد، حضوری تشریفاتی را می‌طلبد تا هر آنچه خاستگاه نمادین یک روز بوده است، به حاشیه براند و تنها نمایشی معناباخته را به قاب رسانه‌ها تزریق کند؛ تا جامعه گمان برد که اوضاع به سامان است.
۱۷ مردادماه نیز در تقویم این سال‌های ایران، به نام خبرنگار ثبت شده است تا یادی باشد از آن‌هایی که همیشه از دیگران یاد می‌کنند و دردها و شادی‌هایشان را به تصویر می‌کشند و رسالت خویش را در رساندن صدای همه اقشار تا جایی پیش می‌برند که جان خود را در این راه از دست می‌دهند و در گوشه‌ای از تقویم ثبت می‌شوند تا هر سال عده‌ای بیایند و بزرگداشتی بر پا کنند به نام روز خبرنگار.

در این میان آن‌هایی که بر مسند قدرت هستند هر یک گوی سبقت را در هر چه نمادین برگزار کردن این مراسم از یکدیگر می‌ربایند و سخنرانی‌ها و تجلیل‌هایی به روی صحنه می‌رود که بیش از آنکه یادی باشد از مطالبات روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، مراسمی نمایشی است برای به محاق راندن آنچه حداقل‌های حیات این حرفه را رقم می‌زند.


ما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران، اعلام می‌کنیم تا زمانی که همکارانمان برای انجام آنچه رسالتمان نام دارد، در زندان به سر می‌برند؛ تا زمانی که حداقل‌های معیشتی‌مان عده‌ای را مجاب به سکوت و انزوا و یا صدای برخی جریان‌ها کرده است؛ تا زمانی که نهادهای صنفی‌مان همچون انجمن صنفی روزنامه‌نگاران امکان فعالیت ندارد و تا زمانی که شعارهای اصلی انقلاب ایران و حقوق مورد تأکید در قانون اساسی مبنی بر آزادی بیان به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ در هیچ‌یک از برنامه‌های فرمایشی روز خبرنگار شرکت نخواهیم کرد تا اگر نه فریادی بلند، دست‌کم ندایی باشد برای گوش‌های شنوا.”


امضاها:
‫آمنه شیر افکن
ابراهیم امین زاده
ابراهيم ترقي نژاد
افشین امیرشاهی
اسماعیل ابراهیمی
اسماعیل حق پرست
اکرم احقاقی
اميرحسين مصلي
امیر گودرزی
بابک ذاکری
بدرالسادات مفیدی
بنفشه رنجی
بهنام صابرنعمتی
بیتا یاری
پانید فاضلیان
پرستو بیرانوند
پژمان موسوی
پوریا سوری
ثمین چراغی
حامد شفیعی
حسین ابوالفتحی
حمیدرضا محمدی
داریوش معمار
راضیه عباسی
رامین نعمتی
رضا غیبی
رضا مهری
رقیه رضائی
روح‌الله سپندارند
روشنک محمدی
زهرا خندان
سارا طاهری
سارا مالکی
سپیده اشرفی
سجاد فیروزی
سروش فرهادیان
سعید سیف
سعیده جلادتی
سمانه گلاب
سمیرا ابراهیمی
سهیل سراییان
سهیلا سالاروند
سید بهزاد اخلاقی
شقایق طباطبایی
شهرزاد همتی
شیرزاد عبداللهی
شکوفه حبیب زاده
شیدا ملکی
علی گل باز‬‎
فاطمه رمضانیان
فاطمه قوتی
فرشاد اعظمی
فرشته طوسی
فروغ فکری‬‎
فرهاد فرزاد
ﻓﺮﻫﺎﺩ ﮐﯿﺎﻧﻔﺮﯾﺪ
فریبا رحمانی
فواد شمس
كاوه فولادي نسب
کیوان وارثی
لیدا ایاز
لیلا شریف
مجتبی حسینی
مجید یوسفی
محمد آقازاده
محمد امین صالحی
محمد اوخ
محمد تیموری
محمد حسن نجمی
محمد جواد صابری
محمدرضا نسب عبداللهی
محمدرضا ابراهیمی
‫مرتضی احمدی
مریم نظری
مسعود خاموشی
معصومه معظمی
میترا فردوسی
میلاد پورعیسی
میمنت گلشنی
نازنین متین نیا
نزهت امیرآبادیان
نگار باقري
نگار خسروی
نیما راد
هادی عیار
هادی هدایت
الهام نداف
هانیا کیوان
یدالله نعمتی
یوسف فرهادی بابادی