حسین علیزاده، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار و پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی از دریافت «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» انصراف داد.


حسین علیزاده، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار و پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی از دریافت «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» انصراف داد.
hossein alizadeh
علیزاده در هفته‌های اخیر تور کنسرتی به دور اروپا داشت
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علیزاده در نامه‌ای سرگشاده که امروز منتشر شده، نوشت: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه، هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پر افتخار تاریخ خود را.»
با این حال او در این نامه ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، اعلام کرده «به احترام مردم هنر پرور و هنر دوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده و تا آخر عمر به آن پیشوند و یا پسوندی» نخواهد افزود.
علیزاده در بخشی دیگر از این نامه نوشته «افتخار واژه‌ای‌ است که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند.»
نشان «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» از سال ۱۹۵۷ میلادی به ‌خاطر خلاقیت هنری یا ادبی، همچنین به‌ سبب مشارکت در بازنمایی هنر و ادب در فرانسه و در جهان به هنرمندان اهدا می‌شود. این نشان یکی از عالی‌ترین‌ نشان‌های ملی لیاقت در فرانسه است که سالانه به افراد زیادی اهدا می‌شود.
علیزاده در انتهای این نامه به بزرگان ایران و جهان که تاکنون نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند، تبریک گفته و ادامه داده که «خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند.
پیش از این یکشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، در سفارت فرانسه در مراسمی نشان شوالیه به محمود دولت‌آبادی، نویسنده رمان‌های «جای خالی سلوچ» و «کلیدر» اهدا شد. حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این رویداد واکنش نشان داد و گفت: «سیاست‌های فرهنگی کشور ما از سیاست‌های بین‌المللی خیلی پیروی نمی‌کند. در بخش خصوصی، هنرمندانی که در بخش‌های غیردولتی فعال هستند، می‌توانند با کشورهایی که با ما در روابط دیپلماتیک‌اند، ارتباط برقرار کنند، اما اگر رابطه‌ ما با آن کشور سرد و کم‌رنگ شد یا بنا به دلایلی، با آن‌ها کاهش فعالیت داشتیم، شرایط متفاوت است.»

نامه علی رهبری به علیزاده

یک هفته پیش علی رهبری، رهبر ارکستر ساکن اتریش، در نامه‌ای از حسین علیزاده خواسته بود تا از دریافت نشان شوالیه انصراف دهد.
رهبری گفته بود از آنجایی که سفارت فرانسه این نشان را به‌سرعت کم‌نظیری بین ایرانیان پخش می‌کند، احتمال می‌رود که این نشان از «بزرگی اسم حسین علیزاده» به مرور زمان به مراتب «کوچک‌تر» جلوه کند. ایشان می‌توانند مانند ده‌ها شخصیت بزرگ فرانسوی ازجمله بزرگ‌ترین آهنگساز فرانسوی قرن بیستم موریس راول یا دو نویسنده و فیلسوف بزرگ فرانسوی٬ ژان پل سارتر و آلبرت کامو (برنده جایزه نوبل) یا هنرپیشه معروف خانم کترین دونو از دریافت این نشان صرف‌نظر بکنند.»

شوالیه‌های سرشناس ایرانی

تاکنون شماری از هنرمندان، پژوهشگران و فعالان ایرانی از جمله شهرام ناظری خواننده سبک سنتی، کامبیز درم‌بخش کارتونیست، رضا دقتی عکاس مقیم فرانسه، شیرین عبادی حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، عباس کیارستمی کارگردان سینما، پری صابری کارگردان تئاتر، جلال ستاری اسطوره‌شناس، محمدعلی سپانلو شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، ایران تیمورتاش دختر وزیر دربار رضاشاه پهلوی، یدالله رویایی شاعر، محسن مخملباف کارگردان سینما، اصغر فرهادی کارگردان سینما و لیلا حاتمی هنرپیشه سینما نشان‌های لژیون دونور فرانسه را دریافت کرده‌اند.
اهدای نشان شوالیه به شخصیت‌های فرهنگی و هنری در ایران عموماً مورد انتقاد محافظه‌کاران قرار می‌گیرد.
از جمله خبرگزاری فارس، روز دوشنبه پنجم آبان با درج خبر اهدای این نشان به کامبیز درم‌بخش، آن را سناریوی جدید «شوالیه‌سازی از سوی سفارت فرانسه در تهران» خواند و از آن انتقاد کرد.