داریوش مهرجویی، فیلمساز صاحب‌نام ایرانی نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه را در تهران دریافت کرد.






داریوش مهرجویی تازه‌ترین چهره ‌فرهنگی ایران است که نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه به او اهدا می‌شود. او این نشان را شامگاه یکشنبه ۱۸ آبان در تهران دریافت کرد. نشان شوالیه چندی پیش نیز به کامبیز درم‌بخش اهدا شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا داریوش مهرجویی، فیلمساز صاحب‌نام ایرانی نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه را در تهران دریافت کرد. 
مراسم اهدای این نشان شامگاه یکشنبه (۹ نوامبر / ۱۸ آبان) در خانه سفیر فرانسه و در حضور شماری از چهره‌های سینمایی و فرهنگی ایران از جمله، اصغر فرهادی، لیلا حاتمی، پری صابری و داریوش شایگان برگزار شد. 
دولت فرانسه برای تقدیر از هنرمندان، فعالان سیاسی و چهره‌هایی که به موفقیت‌هایی ستودنی دست می‌یابند و تأثیرگذار بوده‌اند، نشان‌های مختلفی در نظر گرفته و هر ساله به شهروندانی از کشورهای مختلف ادا می‌کند. 
صحنه‌ای از فیلم هامون
صحنه‌ای از فیلم هامون
“لژیون دونور”، نشان ملی لیاقت و نشان شوالیه هنر و ادب از جمله نشان‌های افتخار هستند که دولت فرانسه اعطا می‌کند. 
عباس کیارستمی، شهرام ناظری، محمد رضا شجریان و کامبیز درم‌بخش از جمله چهره‌ای فرهنگی و هنری ایران هستند که پیش‌تر به دریافت نشان شوالیه نائل آمده بودند. 
داریوش مهرجویی که آثاری به یادماندنی چون گاو، پستچی، هامون، دایره مینا، سارا، اجاره‌نشین‌ها و مهمان مامان خلق کرده، در طول چندین دهه فعالیت هنری جوایز سینمایی متعددی نیز به دست آورده است، از جمله جایزه صدف طلایی جشنواره سن‌سباستیان برای “سارا” به عنوان بهترین فیلم. 
در اوایل آبان ماه امسال نیز کامبیز درم‌بخش، طراح و کاریکاتوریست صاحبنام ایرانی نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه را دریافت کرد. او نخستین هنرمند ایرانی در عرصه‌ی هنرهای تجسمی است که موفق به دریافت این جایزه شده است.