به نظر شما آیا “آرگو” فارغ از نقاط ضعفش، فیلمی “ضد ایرانی‌” بود یا “ضد تحجر” که بخشی از واقعیت وقایع سال ۱۳۵۸ را به تصویر کشید؟


«معصومه ابتکار» رئیس اسبق سازمان محیط زیست و یکی از معاونان محمد خاتمی که خود یکی از گروگان‌گیران و تسخیرکنندگان سفارت آمریکا بوده است، معتقد است این فیلم یک «تحریف تاریخی» است.


ابتکار تصویری را که این فیلم از تسخیرکنندگان نشان می‌دهد این‌طور توصیف کرده است: « حسی که فیلم ایجاد می کند این است که یک عده افراد هیجان زده و عصبانی که هیچ شباهتی به دانشجو ندارند ناگهان به سفارت حمله می کنند.»

لازم به یادآوری است که تصاویر حمله وحشیانه به سفارت بریتانیا در سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ که در دوران حاکمیت ولایت فقیه فعلی‌ صورت گرفت و به نام دانشجویان نوشته شد، با یک جستجوی ساده در اینترنت هنوز به وفور یافت میشود.

پس از حمایت رئیس مجلس و برخی از نمایندگان از حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک و اشغال این دو محل، انجام این عمل توسط بسیجیان که رسما تحت فرماندهی ولی فقیه هستند، حضور برخی فرماندهان میانی سپاه در میان حمله‌کنندگان به سفارت، خودداری نیروی انتظامی از دفاع از سفارت بریتانیا و باغ قلهک و عدم برخورد نیروهای امنیتی و قضایی با مهاجمان دیگر جای شک و تردیدی باقی نماند که دستور حمله توسط علی خامنه‌ای صادر شده بود.

در انتها توجه شما را به فیلم مستند گروگان گیری آمریکايي ها در سال ۱۹۸۰ در تهران که براساس آن فیلم آرگو ساخته شده جلب می‌کنیم :