اکنون که شرایط سخت اقتصادی کار کارگران کوچک را پدید آورده است و تا محو کار کودک فاصله هاست/ صرف انتشار عکس و عکاسی با کودک کار رفتاری کاملا تبلیغ سالار است و گونه‌ای استفادهٔ ابزاری از کارگران کوچک شهر است




«اکنون که شرایط سخت اقتصادی کار کارگران کوچک را پدید آورده است و تا محو کار کودک فاصله هاست/ صرف انتشار عکس و عکاسی با کودک کار رفتاری کاملا تبلیغ سالار است و گونه‌ای استفادهٔ ابزاری از کارگران کوچک شهر است.»
جمعی از فعالان حقوق کودک در ایران به اقدام اخیر تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون برای انداختن عکس سلفی با کودکان کار واکنش نشان دادند.
به گزارش ایلنا، این بیانیه در واکنش به برگزاری مراسم و به راه انداختن کمپین «کودک کار، اینجا همین نزدیکی…» و بازتاب و تبلیغات آن در رسانه‌ها برای انداختن عکس سلفی با کودکان کار نوشته شده است.
در قسمتی از این بیانیه که توسط جمعی از فعالان اجتماعی در انجمن کوشا تهیه شده، آمده است: ما گروهی از فعالین حوزهٔ کودکان کار و خیابان ضمن مردود شمردن رفتارهای فارغ از درک پیمان نامهٔ حقوق کودک و پوچ اخیر دربارهٔ عکاسی و انتشار عکس کودکان کار صرفا برای تبلیغ توسط چهر ه‌های معروف؛ خواهان توقف این موج و هر حرکتی از این جنس هستیم.


متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:
گذشته از کوششهای ِ بسیاری انسانهای ِ مهربان که پیش از ما می‌زیسته‌اند، اکنون ۲۰سال ِ پیاپی است که فعالین حقوق کودک روز‌ها و شب‌هایشان را برای ِ لحظه‌ای لبخند؛ بر لب کودکان و قدری کرامت بیشتر؛ برای ِ انسانهای ِ کوچک، می‌گذرانند. همراهی با کودکان ِ کار بخشی از فعالیت برای ِ احقاق حقوق کودکان است. آرمان و آرزوی ِ فعالین این حوزه؛ لغو کار کودک است. اکنون که شرایط ِ سخت اقتصادی کار ِ کارگران ِ کوچک را پدید آورده است و تا محو کار کودک فاصله هاست؛ خوب است بادرک عمیق‌تر از این موضوع، دل به مهربانی بسپاریم. مهربانی از جنسی ناب. آنچه انگیزهٔ این همه سال کوشش و همت ِ والا بوده است، عمیقا با استفاده‌های ِ ابزاری از کودکان در ستیز بوده و هست. روالی که مدتی است میان برخی هنرمندان و چهره‌های سینمایی شبیه یک مد به جان ِ کرامت انسانی و اصالت مهربانی برای کودکان کار افتاده است؛ با مسیری که ۲۰ سال است طی می‌شود همسو نیست. ما گروهی از فعالین حوزهٔ کودکان کار و خیابان ضمن مردود شمردن ِ رفتارهای ِ «فارغ از درک پیمان نامهٔ حقوق کودک» و پوچ اخیر دربارهٔ عکاسی و انتشار عکس کودکان کار صرفا برای تبلیغ توسط چهر ه‌های معروف؛ خواهان توقف این موج و هر حرکتی از این جنس هستیم. ما از چهره‌های ِ مشهور و لبخندهای ِ زیبا دعوت می‌کنیم برای بهبود شرایط کودکان کار آستین همت بالا برند و سری به مدرسه‌های ِ ما در محله‌های ِ صمیمی و قدیمی تهران بزنند. ما حضورشان را ارج خواهیم نهاد و کارهای ِ بسیاری را به ایشان خواهیم سپرد. صرف ِ انتشار عکس و عکاسی با کودک کار رفتاری کاملا تبلیغ سالار است و گونه‌ای استفادهٔ ابزاری از کارگران کوچک شهر است.