برخی کتاب‌های رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، که تاکنون آثار متعددی را منتشر کرده است، در بازار کتاب موجود نیستند.












                                                
                                               لایک زنی فیس بوک ما



                                   توییتر سه پنج را به دوستان خود اضافه کنید


برخی کتاب‌های رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، که تاکنون آثار متعددی را منتشر کرده است، در بازار کتاب موجود نیستند.
فرید مرادی، سرویراستار انتشارات نگاه، با بیان این‌که انحصار انتشار کتاب‌های رضا براهنی در اختیار این انتشارات است، درباره‌ علت نبودن کتاب‌های او در بازار کتاب به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تجدید چاپ کتاب‌های براهنی ما از سال 1388 ممنوع شده است. از این سال به بعد، نامش در لیست ممنوع‌القلم‌ها جای گرفت و از آن پس دیگر کتاب‌هایش مجوز انتشار نگرفتند.
او در پاسخ به این‌که در این مدت کتاب «خطاب به پروانه‌ها»ی براهنی از سوی نشر مرکز تجدید چاپ شده است، گفت: آقای براهنی در پی قراردادی اجازه نشر کلیه آثار مکتوبش را به نشر نگاه واگذار کرده است، از قبیل کتاب‌هایی که دست نشرهای دیگر بوده است، اما چون به نشر ما برای چاپ این کتاب‌ها مجوز نمی‌دادند، ما به نشرهای دیگری که کتاب‌های او را منتشر می‌کردند، اعتراضی نکردیم. چون ما اول باید مسأله‌مان را با ارگان دولتی مسؤول حل می‌کردیم و بعد برای گرفتن حق انتشار آثار براهنی با دیگر نشر‌ها گفت‌وگو می‌کردیم. ممانعت ما از چاپ کتاب‌های او در دیگر نشرها فایده‌ای نداشت.
مرادی همچنین گفت: از سوی دیگر، بعید می‌دانم نشرهای دیگر هم بتوانند آثار او را چاپ کنند. چندی پیش دوستی یادنامه‌ای درباره‌ منوچهر آتشی برای دریافت مجوز ارائه کرده بود که شهرداری بوشهر ناشر آن بود. در این یادنامه مقاله‌ای از براهنی درباره آتشی آمده بود که سال 40 در مجله «فردوسی» منتشر شده بود، اما ارشاد گفته بود این مقاله باید از یادنامه باید حذف شود، چون براهنی معاند نظام است و نباید اثری از او منتشر شود. دست آخر با کلی گفت‌وگو، مقاله براهنی در یادنامه می‌آید، اما اسمی از او برده نمی‌شود.
او درباره این‌که آیا اخیرا و در پی تغییرات در وزارت ارشاد کتاب‌های براهنی را برای مجوز ارائه کرده‌اند یا نه، گفت: ما تغییری را در وزارت ارشاد حس نکرده‌ایم که بخواهیم این کار را بکنیم. در سیاست خارجی می‌توان تغییر را حس کرد، اما در وزارت ارشاد حرف‌های خوبی زده شد و هنوز به هیچ‌یک عمل نشده است. تصدی اداره کتاب هم بعد از شش ماه بلاتکلیفی به یک بازنشسته نهادهای نظامی سپرده شد.
چاپ پنجم کتاب «خطاب به پروانه‌ها» (و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم) براهنی سال 91 از سوی نشر مرکز منتشر شده؛ این کتاب شامل شعرهای اوست و یک مقاله بلند شامل بحثی در شاعری.
به گزارش ایسنا، رضا براهنی، نویسنده کتاب «طلا در مس»، مطرح‌ترین چهره‌ نقد ادبی ایران بوده که موافق و مخالف به این نکته اذعان دارند. هرچند برخی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در سال‌های اخیر، متأسفانه او را از وادی ادبیات دور کرده است.
آهوان باغ، جنگل و شهر، شبی از نیمروز، مصیبتی زیر آفتاب، گل بر گستره ماه، ظل‌الله، خطاب به پروانه‌ها، رمان‌های روزگار دوزخی آقای ایاز، دو برادر آخر خطر در یک خط، چاه به چاه، بعد از عروسی چه گذشت، آواز کشتگان، آزاده خانم و نویسنده‌اش، رازهای سرزمین من، همچنین کتاب‌های خیام و فیتزجرالد در عصر ویکتوریا، طلا در مس (3 جلد)، نقد تحلیلی شعر جدید، تجربه و خلاقیت در شعر و شاعری، قصه‌نویسی و کیمیا و خاک از جمله آثار منتشرشده براهنی هستند.