رئیس جمهوری ایران ضمن تشریح دیدگاه و برنامه‌های خود در بخش هنر، وعده داده است که با وجود فشار مجلس بر وزارت ارشاد، ارکستر ملی را بار دیگر احیا خواهد کرد.

                                                                                  توییتر سه پنج برای مطلب فرهنگی و هنری

روحانی: عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم ها و درک‌ها، همه اینها مرزبندی‌هایی را برای هنر مشخص می‌کند
رئیس جمهوری ایران ضمن تشریح دیدگاه و برنامه‌های خود در بخش هنر، وعده داده است که با وجود فشار مجلس بر وزارت ارشاد، ارکستر ملی را بار دیگر احیا خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهوری، حسن روحانی شامگاه گذشته (پنجشنبه) در سخنانی در جمع گروهی از هنرمندان ایرانی در تالار وحدت تهران، گفت: “دست دولت برای مبارزه با خشونت، برای دیپلماسی عمومی، برای یاری دولت به سوی هنرمندان به عنوان یاران نزدیک و مورد اعتماد دولت دراز است.”
براساس این گزارش، آقای روحانی ضمن حمایت از آزادی عمل هنرمندان، اظهار داشت که هنرمندان خود باید محدوده فعالیت خود را رعایت کنند.

گزیده حرفهای هنرمندان

  • رضا امیرخانی، نویسنده: ممیز و حامی و داور وزارت ارشاد را از لشگر اجنه انتخاب نفرمایید! حمایت‌های ارشاد در همه‌ی ادوار و علی‌القاعده دوره‌ فعلی، به شرط صحت، ۹۵٪ هرز می‌رود! و فقط ۵٪ صرف کتب حرفه‌ای می‌شود.
  • کامبیز روشن‌روان، آهنگساز: موسیقی کشور حال خوبی ندارد و در چند سال اخیر حالش وخیم‌تر هم شده است. شرکت های تولید کننده موسیقی به دلیل پدیده قاچاق ورشکسته هستند. از طرفی ممیزی و راه صعب العبور موجود در وزارت ارشاد نیز این شرایط را دشوارتر کرده است.
  • نغمه ثمینی، نمایشنامه‌نویس: اجازه دهید حذف‌شدگان عرصه هنرهای نمایشی بار دیگر فراخوانده شوند و امید محتضر در جان‌ها بار دیگر رویانده شود.
  • محمدمهدی عسگرپور، سینماگر: اگر ممیزی برای دیگران در قیافه “فرصتی” برای تحکیم پایه‌های حکومت درآمده، دقیقا و مقابل آن “تهدیدی” جدی برای نظام ما تلقی شده است. اهل فرهنگ سال‌ها تلاش کردند که اعتماد دولتمردان را جلب کنند، اینک نوبت آنان است که تدبیرکنند تا اهل فرهنگ و هنر به شما اعتماد کنند.
وی گفت: “هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان‌پذیر است اما اعمال محدود کننده‌ای نیز برای هنر وجود دارد؛ قبل از آنکه سانسور و ممیزی به دولت‌ها منتسب شود، خود جوامع بشری و اجتماع، اولین مرحله در قرار دادن چارچوب برای هنر است.”
رئیس جمهوری گفت “عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم‌ها و درک‌ ها، همه اینها مرزبندی‌هایی را برای هنر مشخص می‌کند” و با ابراز این نظر که هر نظام حکومتی، “خطوط قرمزی” دارد، گفت که این خطوط باید شفاف و روشن باشد تا از اعمال سلیقه خودداری شود و در چنین صورتی می‌توان کار نظارت را به صنف‌ها و انجمن‌های تخصصی واگذار کرد.
حسن روحانی اظهار داشت که هنر نمی‌تواند سفارشی باشد بلکه ناشی از خلاقیت هنرمند است و در مورد نقش هنرمند در جامعه گفت: “هنرمند نه قرار است زینت‌المجالس باشد و نه اپوزیسیون، نه نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه گوشه‌نشین خرابات و خانه، هنرمند قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می‌گویند به تصویر بکشد، زیرا برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد.”
وی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را “آشتی بین مردم متدین و هنر” توصیف کرد و گفت که در زمان آیت‌الله روح‌الله خمینی بود که “حلیت موسیقی با سرودهای انقلابی و میهنی فراهم شد.”
وی اظهار داشت که انقلاب اسلامی زمینه رشد هنر از جمله هنرهای نمایشی را فراهم کرده و به عنوان نمونه گفت که بیشترین پیشرفت در سینمای ایران، در دهه ۱۳۷۰ بروز کرد تا جایی که امروزه، “ایران یکی از مدعیان جوایز جهانی مانند اسکار است.”

ارکستر ملی و کارت زرد

روحانی وعده داده است “ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی” را احیا کند
آقای روحانی در مورد سیاست دولت جدید در زمینه سانسور هنری گفت که دولت قصد ندارد ممیزی را به نحوی ادامه دهد که مانع کار هنرمندان باشد و با اظهار اینکه در صورت وجود قوانین مشخص در این زمینه، دولت می‌تواند نقش اجرایی را برعهده بگیرد، افزود: “باید قانون و چارچوب شفافی را در اختیار همه قرار دهیم تا تکلیف همه روشن باشد؛ کار وزارت ارشاد باید تقریبا یک کار اداری باشد.”
رئیس جمهوری گفت “نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است” و افزود که در جامعه امروز ایران، بزرگترین تهدید امنیتی، “آسیب‌های اجتماعی از فقر و فحشا گرفته تا رواج بی‌اعتمادی اجتماعی تا فساد اقتصادی است.” وی گفت که هنرمند می‌تواند حکومت را متوجه تهدیدات امنیتی واقعی کند.
حسن روحانی در ادامه سخنان خود به موضوع “تهاجم فرهنگی” هم اشاره کرد و گفت که “اگر می‌گوییم دیگران برای یکسان‌سازی فرهنگی تلاش می‌کنند، وقتی پر و بال هنر و هنرمند را بستیم، در حقیقت باند فرود را برای هواپیمای دشمن آماده کرده‌ایم، وقتی فرزندان این سرزمین نتوانند قهرمانان خود را در میان محصولات وطنی و خودی ببینند، ناچار به دنبال قهرمانان آن سوی آبها خواهند بود و خطر اینجاست.”
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی هم اشاره کرد. وی گفت: “از اینکه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه‌های آینده آنها را احیا خواهد کرد.”
وی در اشار‌ه‌ای تلویحی به رای‌ روز سه شنبه مجلس حاکی از ناخرسندی اکثر نمایندگان از برخی اقدامات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: “حتی اگر باز هم وزیر کارت زرد بگیرد، این دولت به تمام تعهدات و قول‌هایی که در دوران انتخابات داده عمل خواهد کرد؛ کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست و ما به امثال آقای جنتی‌ها به عنوان مدافع حقوق هنرمندان و آزادی افتخار می‌کنیم.”
علی جنتی

با وجود “کارت زرد” مجلس به علی جنتی، رئیس جمهوری از او حمایت کرد
موضوع ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران از حدود دو سال و نیم پیش با ابراز نگرانی از فعال نبودن آنها مطرح شد هر چند مقامات وقت وزارت ارشاد تعطیل کردن این تشکیلات هنری را تکذیب کردند و گفتند که صرفا در نظر دارند اقداماتی را برای سازماندهی اداری آن صورت دهند.
با اینهمه، سال گذشته نیز خبرگزاری ایلنا با اشاره به “شایعاتی در مورد تعطیلی ارکستر ملی و رد آن از سوی برخی مسئولان” از قول یک عضو دائم ارکستر سمفونیک تهران نوشت که کمک مالی دولت به این ارکستر متوقف و این ارکستر عملا تعطیل شده است.