در بحبوحه انقلاب رومانی، ولاد پائونسکو فیلمساز، به مقام وزارت فرهنگ منصوب شد ولی فقط چند ساعت بیشتر طول نکشید.ولاد پائونسکو مالک و مدیر استودیوی فیلمسازی کاسل فیلم، در سال ۱۹۸۹ فیمساز ۳۷ ساله ای بود که در بخارست پایتخت رومانی زندگی می کرد.




لورلی میهالاگزارشگر اقتصادی، بخارستبی بی سی


Image copyrightCastel Film
Image captionولاد پائونسکو در دوران رژیم کمونیستی رومانی در موسسه فیلمسازی دولتی آن کشور کارگردان بود
در بحبوحه انقلاب رومانی، ولاد پائونسکو فیلمساز، به مقام وزارت فرهنگ منصوب شد ولی فقط چند ساعت بیشتر طول نکشید.
ولاد پائونسکو مالک و مدیر استودیوی فیلمسازی کاسل فیلم، در سال ۱۹۸۹ فیمساز ۳۷ ساله ای بود که در بخارست پایتخت رومانی زندگی می کرد.
با آغاز انقلاب در ماه دسامبر آن سال، او دوربینش را برداشت و با عجله به محل تظاهرات مردم در برابر قصر بزرگ پارلمان رفت که ساختمان اصلی حکومت کمونیستی رومانی بود.
پس از فرار نیکلای چائوشسکو، رهبر وقت رومانی بوسیله هلی کوپتر، ولاد پائونسکو به جمع معترضانی پیوست که به ساختمان پارلمان حمله کردند.
او که اکنون ۶۳ ساله است می گوید در آن لحظات وجد و امید، او و همکار فیلمبردارش “رقص شادی” کردند.
معترضانی که قصر پارلمان را تصرف کردند تصمیم گرفتند دولت جدیدی تشکیل دهند و ولاد پائونسکو که در صنعت فیلمسازی کار می کرد، به عنوان وزیر فرهنگ انتخاب شد.
Image copyrightCastel Film
Image captionولاد پائونسکو اکنون به تولید فیلم های هالیوودی کمک می کند
اما چند ساعت بعد دولتی انتقالی رسمی تر شکل گرفت و دوران فعالیت سیاسی آقای پائونسکو حتی قبل از آنکه آغاز شود به پایان رسید. او به شغل قبلی خود در بوفتئا، استودیوی فیلمسازی دولتی بازگشت.
اما با گشایش درهای کشورهای اروپای شرقی به روی جهان خارج و مالکیت خصوصی، آقای پائونسکو در سال ۱۹۹۲ استودیوی فیلمسازی خود به نام کاسل فیلم را ثبت کرد.
کاسل فیلم به مرور یک استودیوی فیلمسازی به وسعت ۲۷ هکتار در حومه شهر بخارست ساخت که هنوز هم یکی از مراکز فیلمسازی فعال برای شرکت های سینمایی و تلویزیونی آمریکایی است.
شرکتهای فیلمسازی بزرگ از پارامونت و میرامکس گرفته تا یونیورسال و سونی، از امکانات استودیوهای کاسل فیلم در رومانی استفاده می کنند. از جمله فیلم هایی که در این استودیوها تولید شده می توان به “کوهستان سرد” و “بورات” اشاره کرد.
کاسل فیلم امکانات استودیویی فراوانی دارد از جمله نه صحنه صدابرداری، چهار صحنه فیلمبرداری دائمی، یک فضای خیابانهای شهری، یک شهر دوران غرب وحشی آمریکا و یک قلعه و روستای قرون وسطایی.
Image copyrightCastel Film
Image captionآقای پائونسکو انقلاب رومانی را در صفوف مقدم فیلمبرداری کرده است
برای ولاد پائونسکو که اکنون ثروتش حدود ۱۳ میلیون دلار تخمین زده می شود، به نسبت سالهای جوانی در دوران حکومت کمونیستی تغییر بزرگی است. در سالهایی که او به عنوان کارگردان در موسسه سینمایی دولتی رومانی کار می کرد برای امرار معاش مجبور بود در کنار فیلمسازی تاکسی براند.

کشوری زیبا

معمولا گفته می شود که فرصت های خوب از دل دشواری متولد می شوند و در مورد آقای پائونسکو جنگ داخلی یوگسلاوی در دهه نود میلادی بزرگترین فرصت را فراهم کرد. در دهه نود میلادی یک گروه فیلمسازی آمریکایی در یوگسلاوی سابق که با رومانی هم مرز است مشغول ساخت فیلم بود.
با شروع جنگ در یوگسلاوی گروه فیلمسازی آمریکایی به رومانی گریخت. به گفته آقای پائونسکو آنها متوجه شدند که “رومانی کشور بسیار زیبایی است و موسسه فیلمسازی دولتی امکانات و پرسنل بسیار خوبی دارد.”
گروه فیلمسازی آمریکایی پس از دیدن نمونه هایی از کار ولاد پائونسکو او را به عنوان مدیر فیلمبرداری استخدام کردند.
پس از چند فیلم موفق دیگر از آقای پائونسکو و همسرش که طراح لباس است، دعوت شد برای بررسی طرح های آینده به لس آنجلس بروند. در آن سفر به او پیشنهاد شد که امکانات و استودیوی فیلمسازی خود را دایر کند و به این شکل به ساختن فیلم های هالیوودی در رومانی کمک کند.
Image copyrightCastel Film
Image captionآقای پائونسکو و همسرش اوئانا همراه با گلن کلوز بازیگر آمریکایی (وسط)
با حمایت هالیوود استودیوی فیلمسازی کاسل دایر شد و شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر سالانه بین ۱۰ تا ۱۴ فیلم در این استودیود تولید می شود و در سال ۲۰۱۴ درآمد سالانه آن حدود ۵.۵ میلیون دلار بود.

بدون خون

یکی از روزهای اخیر دو بازیگر مجموعه تلویزیونی “بازی تاج و تخت” در استودیوی کاسل مشغول بازی در سریال تلویزیونی کوتاهی بودند که موضوع آن زندگی بنیانگذاران کارخانه معروف موتورسیکلت سازی آمریکایی، هارلی دیویدسون، بود.
استودیوی فیلمسازی کاسل برای کمک به آنها و سایر گروههای فیلمسازی که از خارج می آیند ۱۱۴ کارمند دائمی دارد.
اقای پائونسکو می گوید دلیل اصلی که استودیوهای آمریکایی به رومانی می آیند هزینه بسیار نازل است. به عنوان مثال مخارج یک روز فیلمبرداری در رومانی حدود ۷۰ درصد از آمریکا ارزانتر است.
با این همه او می گوید رومانی امکانات خوب دیگری هم دارد: “در حقیقت مجموعه ای که ما ارائه می دهیم شامل امکانات و استودیو، کارکنان مجرب و یک کشور بسیار زیبا، مثل کوهستانهای کارپات ، دلتای رود دانوب و یا ترانسیلیوانیا است.”
Image copyrightCastel Film
Image captionاستودیوی فیلمسازی کاسل شامل یک شهر به سبک غرب وحشی آمریکاست
از نظر نوع فیلم هایی که استودیوی کاسل در تولید آنها مشارکت می کند آقای پاونسکی می گوید خوشبختانه هالیوود برخلاف گذشته فقط به دنبال ساختن فیلم های دراکولایی نیست. به گفته او سینمای رومانی برای فیلم هایی که در مورد دراکولا ساخته می شد ارزش چندانی قایل نبود و آنها “به نوعی کفر تلقی می شدند.”
آقای پائونسکو در مورد سلیقه شخصی خود می گوید:”به دیدن خون و خونریزی در فیلم علاقه ای ندارم، دوست ندارم زجر کشیدن مردم را ببینم. ولی در عین حال از فیلم های کمدی هم چندان خوشم نمی آید. فیلم هایی را تماشا می کنم که جوایز مهمی دریافت کرده اند و یا حداقل نامزد دریافت جایزه شده اند.”
تاکنون تعداد زیادی از ستاره های هالیوودی از جمله نیکلاس کیج، گلن کلوز، شارون استون، کوین کاستنر و استیون سیگال در فیلم های استودیودی فیلمسازی کاسل بازی کرده اند. ولی ظاهرا او بیش از هر بازیگر دیگری تحت تاثیر نیکول کیدمن قرار گرفته است.
او می گوید در نگاه اول نیکول کیدمن “مثل یک مجسمه بلورین غیرقابل دسترس به نظر می رسد” ولی بعد از صبحت کردن با او متوجه شدم که او “حتی از من هم معمولی تر است”.
با توجه به ادامه موفقیت استودیوی فیلمسازی کاسل بعید است آقای پاونسکی هیچگاه مجبور شود به کار تاکسیرانی برگردد.