فیلم سينمايي «پرده» فيلم جدید جعفر پناهی که همراه با کامبوزیا پرتوی و با حضور اين كارگردان و خودش ساخته شده، در بخش مسابقه جشنواره برلين روی پرده خواهد رفت. فیلم «عوارض جانبی»، ساخته‌ جدید «استیون سودربرگ» هم به بخش رقابتی جشنواره برلین دعوت شد. به گزارش ايسنا، برگزارکنندگان شصت‌وسومین جشنواره‌ی فیلم برلین به عنوان سومین رویداد سینمایی معتبر جهان فهرست 9 فیلم را به عنوان نامزدهای بخش رقابتی اعلام کردند. سودربرگ در اثر جدید خود از ستاره‌هایی چون «جود لاو»، «کاترین زتاجونز» و «رونی مارا» بازی گرفته است. امسال کشورهایی چون بلژیک، بوسنی، فرانسه، آلمان، هلند، لهستان، سوییس، اسلوونی، آفریقای‌جنوبی و آمریکا در رقابت جشنواره برلین شرکت کرده‌اند. در این جشنواره که از 7 تا 17 فوریه برپا می‌شود، فیلم «کامیل کلودل 1915» به کارگردانی «برونو دومونت» اولین اکران بین‌المللی خود را تجربه می‌کند. 

به گزارش هالیوود ریپورتر، «فردریک باند» دیگر کارگردان آمریکایی با فیلم «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» در جشنواره برلین حضور پیدا می‌کند. «شیا لبوف»، «جیمز باکلی»، «ایوان راجل وود» و «مدز میکسن» از هنرپیشه‌های این فیلم هستند. «سر راه من» از فرانسه به کارگردانی «امانوئل برکوت»، «بخشی از زندگی یک خرده‌فروش» محصول مشترک بوسنی/فرانسه/اسلوونی به کارگردانی «دنیس تامفرویک» از دیگر فیلم‌هایی هستند که در بخش رقابتی شصت‌وسومین دوره‌ جشنواره‌ برلین به نمایش درمی‌آیند. «توماس ارسلان» کارگردان آلمانی نیز با فیلم «طلا» و «گیلائوم نیکلوکس» با فیلم «راهبه» محصول مشترک فرانسه/آلمان/بلژیک هم در جشنواره برلین 2013 حضور خواهند داشت. 
امسال خرس طلای افتخاری جشنواره برلین به پاس یک عمر دستاورد سینمایی به «کلود لانزمن»، کارگردان سرشناس فرانسوی اعطا می‌شود. لانزمن در سال 1985 با ساخت مستند «شوآ» که فیلم 9 ساعته و جنجالی درباره واقعه هولوکاست بود، جایزه فیپرشی برلیناله و جایزه اول جشنواره روتردام را گرفت. وی همچنین یک سال بعد جایزه دستاورد سینمایی را از جوایز سزار فرانسه دریافت کرد. 

شصت‌وسومین جشنواره فیلم برلین کار خود را با نمایش فیلم «استاد بزرگ» ساخته «وونگ کاروای» کارگردان سرشناس چینی آغاز می‌کند. 

«پرده» با عنوان انگلیسی Closed Curtain فيلم داستاني و تجربي جعفر پناهی پس از مستند «اين يك فيلم نيست» است که همراه با کامبوزیا پرتوی و با حضور اين كارگردان و خودش ساخته شده است. براساس شنيده‌هاي سايت “سينماي ما”، فيلم داستان مرد نويسنده‌اي‌ست كه در جريان سگ‌كشي در شهر ناچار مي‌شود همراه سگش به يك ويلاي شمال كشور برود. نويسنده در ويلا با ذهنيت خودش روبرو مي‌شود و بازي عينييت و ذهنيت دو بخش وجودش، نويسنده را دچار چالش‌هاي جدي مي‌كند. نقش اين دو بخش وجود نويسنده را كامبوزيا پرتوي و جعفر پناهي بازي كرده‌اند. 

سينماي ايران در چند دوره گذشته حضور چشم‌گير و موفقي در جشنواره برلين داشته است. دو فيلم «درباره الي …» و «جدايي نادر از سيمين» در دو دوره متوالي خرس نقره كارگرداني و گروه بازيگري و خرس طلايي بهترين فيلم را دريافت كرد. جعفر پناهي و اصغر فرهادي هر كدام يك دوره داور مسابقه برلين بودند.