دامنه اعمال محدودیت برای خوانندگان زن در ایران شدیدتر شده است. در تازه‌ترین رویداد از این دست، در تهران هنگام اجرای کنسرت موسیقی، صدای میکروفن هم‌خوانان زن قطع شده است.


دامنه اعمال محدودیت برای خوانندگان زن در ایران شدیدتر شده است. در تازه‌ترین رویداد از این دست، در تهران هنگام اجرای کنسرت موسیقی، صدای میکروفن هم‌خوانان زن قطع شده است.
به گزارش روزنامه شرق، این کنسرت موسیقی در حالی برگزار شده که خوانندگان زن و مرد هم‌خوانی می‌کرده‌اند، بدون آن‌که بدانند صدای میکروفن هم‌خوانان زن قطع شده است.
امین سالمی، رهبر این ارکستر گفته است:‌ «ظاهراً قبل از اجرا، شخصی که هویتش مشخص نیست، خواستار قطع صدای میکروفن‌ هم‌خوان‌های زن ارکستر شده است.»
zanan-music-2

وی می‌گوید: «بعد از تمام‌شدن اجرا، تماشاگران گفتند که صدای هم‌خوان‌های زن‌ از میکروفن‌ها پخش نشده است و پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم صدای آن‌ها تنها از طریق باندهایی که برای پخش صدا روی سن قرار داشته‌اند پخش شده است.»

سالمی افزود: «وقتی برای بررسی این مشکل به سراغ صدابردار رفتم، او گفت که قبل از اجرا افرادی با در دست‌داشتن بی‌سیم به او دستور داده‌اند صدای هم‌خوان‌های زن را قطع کند و هرچه اصرار کردم این افراد چه‌ کسانی بوده‌اند، پاسخ روشنی نداد. تاکنون هم کسی پاسخگوی مشکل پیش‌آمده نبوده است.»
وی گفت: «تماشاگرانی که متوجه قطع‌شدن صدای میکروفن‌های هم‌خوانان زن شده بودند، گفتند زنان گروه ما نقش دکور روی صحنه را داشته‌اند و من از این‌که با زنان موسیقیدان ما چنین برخوردی صورت گرفته است، ناراحتم.»
دامنه اعمال فشار بر گروه‌های موسیقی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور افزایش یافته است.
دو روز پیش نیز در پی فشارهای اخیر به وزارت ارشاد در پیوند با تک‌خوانی زنان، وزارت ارشاد در جشنواره موسیقی فجر اجرای یک گروه را که دو خواننده مرد و دو خواننده زن داشت تغییر داد و یکی از خوانندگان زن را کنار گذاشت.
در هفته‌های اخیر برخی مراجع دینی شیعه، گروه‌های فشار و سایت‌های اصولگرایانِ مخالف دولت در پیوند با تک‌خوانی زنان فشارهایی را به وزارت ارشاد وارد کردند. با این‌که وزیر ارشاد و مسئولان این وزارتخانه بارها این موضوع را تکذیب کرده و حتی رسانه‌هایی که در این‌باره مطالبی منتشر کردند را به برخورد قانونی تهدید کرده بودند، اما به‌نظر می‌رسد همچون فشارهای دیگری که در زمینه‌هایی نمایش فیلم‌ها و انتشار کتاب‌ها به وزارت ارشاد وارد شد، این وزارتخانه شیوه عقب‌نشینی را پیشه کرده است.
جلوگیری از اجرای نوازندگی زنان نیز در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. از جمله مهرماه امسال اجرای گروه موسیقی «عرفان» که قرار بود در اصفهان روی صحنه برود، به‌ دلیل حضور نوازندگان زن در آن لغو شد.
همچنین دی‌ماه امسال حریر شریعت‌زاده در کنسرت همسرش سالار عقیلی، خواننده موسیقی اصیل ایرانی، حضور داشت اما پس از تنها یک بار برای نوازندگی دیگر به او اجازه داده نشد که روی سن برود.
علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که این وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ایستاده» اما آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که وزارت ارشاد خیلی هم نمی‌تواند محکم پای مجوزهای خود بایستد.