کتاب «ماهی سیاه کوچولو» نوشته‌ صمد بهرنگی با تصویرگری فرشید مثقالی که نشر نظر آن را منتشر کرده و به‌تازگی با ترجمه‌ آزیتا راثی توسط انتشارات تاینی‌آول لندن به زبان انگلیسی منتشر شده است، در صدر فهرست 10کتاب برگزیده‌ منتقد روزنامه گاردین قرار گرفت.

کتاب «ماهی سیاه کوچولو» نوشته‌ صمد بهرنگی با تصویرگری فرشید مثقالی که نشر نظر آن را منتشر کرده و به‌تازگی با ترجمه‌ آزیتا راثی توسط انتشارات تاینی‌آول لندن به زبان انگلیسی منتشر شده است، در صدر فهرست 10کتاب برگزیده‌ منتقد روزنامه گاردین قرار گرفت. محمودرضا بهمن‌پور، مدیر نشر نظر در این زمینه گفت: «دیوید کدجی نویسنده و منتقد روزنامه‌ گاردین فهرستی از 10کتاب‌ برگزیده‌ ادبیات کودک سراسر دنیا را منتشر کرده است که ترجمه‌ تازه‌ کتاب ماهی سیاه کوچولو در کنار کتاب‌هایی از نویسندگان برجسته جهان در صدر این فهرست آمده است.»



مدیر نشر نظر افزود: «در این فهرست، کتاب‌هایی از کسانی چون شان تن، الیور، جفرز، آرون بیکر، ساتوشی کیتامارو، ویلیام گریل و دیگران دیده می‌شود که آثار برخی از آنان به زبان‌های مختلف ترجمه شده و جوایز معتبر بین‌المللی را ازآن خود کرده‌اند.»
بهمن‌پور همچنین گفت: «با اینکه پیش از این ترجمه‌ انگلیسی ماهی سیاه کوچولو منتشر شده بود، اما اهمیت ترجمه‌ جدید این است که با تصویرهای اصلی کتاب یعنی تصویرهای فرشید مثقالی منتشر شده و هم کیفیت ترجمه و چاپ آن بالاست.»
انتشارات تاینی‌آول علاوه بر ماهی سیاه کوچولو، چندکتاب دیگر از نویسندگان و تصویرگران ایرانی دیگر نیز منتشر کرده است که از جمله آنان «چوپان دروغگو» با ترجمه‌ ماهنی تذهیبی است. او عنوان کرد کتابی از احمدرضا احمدی با نام «ناگهان چراغ‌های جهان روشن شدند» از محصولات نشر نظر نیز به‌زودی توسط انتشارات تاینی‌آول ترجمه و منتشر خواهد شد.




کدجی، منتقد گاردین در مورد کتاب‌های برتر حوزه کودک و نوجوان چنین نوشته است: «جست‌وجو برای یافتن و سفرهای ماجراجویانه از درون‌مایه‌های بسیار جذاب در ادبیات کودک به شمار می‌رود. برخی‌ کتاب‌های محبوب مانند جزیره‌ گنج، شاه آرتور و هابیت همگی شامل یک جست‌وجوی طولانی، طاقت‌فرسا و پرخطر برای یافتن چیزی است. حال این جست‌وجو می‌تواند برای یافتن یک شی مادی باشد یا چیزی گیج‌کننده و دشوارتر مثلا پی‌بردن به یک مفهوم، مقصود یا اصلا خودیابی باشد. آیا هدف مهم‌تر است یا سفر؟ در کتابم با عنوان پسر کوچولویی که نامش را گم‌کرد (یا دختر کوچولویی که نامش را گم کرد) موضوع جست‌وجو بی‌درنگ روشن می‌شود، اما کتاب‌های تصویری فراوانی وجود دارند که با شیوه‌های متفاوتی این جست‌وجو را نشان داده‌اند.»
او سپس کتاب‌های برگزیده از دیدگاه خود را شامل ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی، چطور یک ستاره بگیریم اثر اولیور جفرز، جست‌وجو اثر آرون بیکر، آری اثر ساتوشی کیتامورا و سارابی، گمشده اثر شان تن، سفر شکلتن اثر ویلیام گریل، وینی اه و پیف اثر ای‌ای میلن، راه‌‌پیمایی هنری به طرف پاریس اثر سائول باس، سام و دی گودالی می‌کَنند اثر مک بارنت و جان کلاسن و میمون سردرگم اثر جولیا دونالدسون و اکسل شفلر دانسته است.