دادسرای عمومی و انقلاب ایران٬ مجید درخشانی٬ آهنگساز و نوازنده تار و سرپرست گروه موسیقی “ماه بانو” را تبرئه کرد.

دادسرای عمومی و انقلاب ایران٬ مجید درخشانی٬ آهنگساز و نوازنده تار و سرپرست گروه موسیقی “ماه بانو” را تبرئه کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فارس این دادسرا همچنین برای اعضای این گروه از جمله مهدیه محمدخانی (خواننده گروه)٬ شاهو عندلیبی، کوشان یغمایی، جمشید اصغر زاده، نسیم اربابی، شیوا احمدی، سحر کمالوند، سارا مهرافشا و زهرا رنج‌پور قرار منع تعقیب صادر کرده و اتهامات وارده به اعضای این گروه را وارد ندانسته است.

اتهام آقای درخشانی “استفاده از تکخوانی زن” در گروهش بوده که به همین علت در زمستان سال گذشته ممنوع‌الخروج شد.
پلیس امنیت ایران از آقای درخشانی و گروهش به دلیل “تهیه و تدوین و انتشار فیلم تک‌خوانی زنان در راستای قبح‌شکنی این موضوع” شکایت کرده بود.
او در ماه دی ۱۳۹۳ هنگامی که قصد خروج از ایران به مقصد دوبی را داشت، در فرودگاه مطلع شد که ممنوع الخروج شده است.

در آن زمان آقای درخشانی به بی‎‌بی‌سی فارسی گفت که “ماموران انتظامی امروز ۱۴ دی در فرودگاه پاسپورت” او را ضبط کردند و از او خواستند که برای پیگیری موضوع ممنوع الخروجی خود به اداره گذرنامه مراجعه کند.
اعضای گروه موسیقی او به نام گروه “ماه بانو” در ماه‌های گذشته “چند مرتبه” از طرف مقام‌های امنیتی ایران برای بازجویی احضار شدند.

گروه ماه‌بانو به سرپرستی مجید درخشانی مهرماه ۱۳۹۲ اولین برنامه‌های خود را در اروپا اجرا کرد. این گروه دو خواننده زن دارد.
مجید درخشانی که نوازنده تار و آهنگساز است، پیش از گروه ماه، گروه موسیقی خورشید را بنیان گذاشته است و علاوه بر انتشار چند اثر با خوانندگی محمدرضا شجریان، کنسرتهای متعددی را همراه او سرپرستی کرده است. (درباره او اینجا بیشتر بخوانید)
آقای درخشانی پیشتر در گفتگو با برنامه “به عبارت دیگر” بی‌بی‌سی فارسی درباره ممنوعیت آوازخواندن زنان در ایران گفته بود که به خاطر این ممنوعیت و هدر رفتن استعداد زنان هنرمند “احساس گناه” می‌کند.
او درباره تلاش‌هایش برای ترویج آوازخواندن زنان به بی‌بی‌سی گفته بود که پذیرفتن محدودیت‌های موجود و مخفی کردن صدای زنان “توهینی است به صدای خانم‌ها”.
به گفته آقای درخشانی، “شاید اگر از ۳۰ سال پیش آقایان نمی‌پذیرفتند که فقط خودشان حضور داشته باشند و این پنجاه درصد دیگر را هم در نظر می‌گرفتند، شرایط تغییر کرده بود”.
از نگاه برخی از مراجع شیعه شنیدن صدای آواز زن توسط مردان نامحرم حرام است.
اما علی جنتی٬ وزیر ارشاد ایران در نخستین روزهای مسئولیتش در مقام وزیر ارشاد گفته بود: “طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌های زن در موسیقی موجب مفسده نباشد، ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این‌باره چنین نظری دارند.”
برخی از مراجع تقیلد شیعه از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران می‌گویند که صدای زنان اگر به صورت غنا نباشد، منعی برای شنیدن ندارد.
در فتوای آقای خامنه ای آمده است: “اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد.”
با این حال از نظر مراجع تقلید دیگر از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، شنیدن آواز زن در هر صورت “حرام” است.