گفت‌وگو با وودی‌آلن درباره تازه‌ترین فیلم او یاسمن آبی

  • تازه‌ترین ساخته وودی‌آلن پیش از اکران عمومی طرفداران بسیاری پیدا کرده است، «یاسمن آبی» فیلمی است شبیه به حال‌وهوای چند فیلم اخیر او و داستانش چندان ربطی به فیلمی همچون مسابقه نهایی او ندارد. او این‌بار قصه زنی را روایت می‌کند که در 44 سالگی همچنان شیفته مد و لباس است و حاضر است از هر چیزی بزند تا خوش‌لباس‌تر باشد و در این بین رویارویی او (کیت بلانشت) با مردی که نقشش را الک بالدوین بازی می‌کند کار را به جاهای باریک می‌کشاند. این فیلم به‌زودی در جشنواره کن و سینماهای جهان اکران می‌شود. همچنین کیت بلانشت بازیگر برنده اسکار، مایکل امرسن بازیگر نقش بنجامین لینوس در سریال «لاست» و الک بالدوین که در «از رم با عشق » تازه‌ترین فیلم آلن بازی کرده، در «یاسمن آبی» مقابل دوربین می‌روند. بابی کاناویل، سالی هاوکینز، پیتر سارسگارد، ماکس کاسلا و آلدن ارنرایک دیگر بازیگران فیلم جدید آلن هستند که شرکت «گراویر پروداکشنز» آن‌ها را تهیه می‌کند. لتی آرونسن و استفن تننبام تهیه‌کنندگان فیلم هستند. همزمان با همین یک نمایش موزیکال به کارگردانی سوزان استرومن براساس نمایشنامه گلوله‌ها بر فراز برادوی او را اجرا می‌کند.
    شما بعد از سال‌ها دوباره برای فیلمسازی به سانفرانسیسکو برگشته‌اید، بعد از «پول را بردار و فرار کن»، چرا دوباره سانفرانسیسکو را انتخاب کرده‌اید؟ 
    سانفرانسیکو برای من شهر مهمی است، با فیلم «پول رو بردار و فرار کن» در این شهر خیلی به من خوش گذشت. آنقدر خوش گذشت و فیلم موفق شد که تصمیم گرفتم این‌بار پلات فیلم را به اینجا منتقل کنم، دلیل دیگری ندارد، همین. آن موقع همه لحظه‌های زندگی در سانفرانسیسکو را داشتم پلان به پلان فیلم می‌گرفتم و گاهی یک پلان را 14 بار تکرار می‌کردم تا چیزی که دلم می‌خواست از آب در بیاید، اما حالا دیگر می‌دانم چه می‌خواهم.
    خیلی‌ها می‌گویند شما دوست دارید همان‌جا در اروپا فیلم بسازید چون آن‌ها از دیدن فیلمسازان آمریکایی خیلی خوشحال می‌شوند، آیا برای همین است؟ 
    خب تا به حال هیچ تهیه‌کننده آمریکایی کتکم نزده است و هنوز با گوجه فرنگی در نیویورک بدرقه‌ام نکرده‌اند که بگویم برای همین رفته‌ام اروپا، آنجا فیلم ساختن ارزان‌تر است دلیلش همین بود و بس. حالا هم در سانفرانسیسکو خیلی خرج روی دست خودم نگذاشته‌ام، بازیگران فیلم‌های من هم خیلی دستمزدهای بالایی طلب نمی‌کنند، چون می‌دانند دست آخر از نتیجه کار راضی خواهند بود.
    دلتان نمی‌خواهد درباره داستان فیلم جدیدتان «یاسمن آبی» کمی بیشتر توضیح بدهید؟ 
    من هیچ‌وقت این‌کار را نمی‌کنم، چون علاقه‌ای ندارم در مصاحبه هایم قصه تعریف کنم.
    می‌گویند فیلم جدیدتان به یک نوعی نقد دنیای مد و اعتیاد به مد در آمریکاست؟ 
    خبر نداشتم که اسم این فیلم را اعتیاد به مد گذاشته‌اند! اما منظور من این نبود، دلم می‌خواست یک فیلم دیگر بسازم، حالا بر حسب اتفاق موقع فیلمنامه‌نوشتن زنی که خیلی عاشق رخت و لباس است جلوی چشمم ظاهر شد.
    فکر می‌کنید فیلم جدیدتان در جشنواره کن با استقبال روبه‌رو شود؟ 
    خب هر فیلمی که دنبال جایزه نباشد احترام خودش را نگه می‌دارد و منتقدها موقع تماشایش شیهه نمی‌کشند.
    شما هر بار از یک بازیگر زن مشهور استفاده می‌کنید چطور شد که کیت بلانشت را برای بازی در نقش اصلی فیلم‌تان دعوت کردید؟ 
    کیت سرش شلوغ است و عادت دارد در پروژه‌های پر از پولی مثل هابیت‌ها بازی کند، اما اینجا در «یاسمن آبی» می‌توانست استعداد خودش را نشان بدهد و یاد همه بندازد که جلوه‌های ویژه نیست که او را بازیگر کرده است.
    از الک بالدوین در فیلم «از رم با عشق» به نظر خیلی راضی بودید که دوباره در «یاسمن آبی» نقش اصلی را به او دادید؟ 
    با الک خیلی خوش می‌گذرد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کند که پشت این قیافه جدی گنگستری این میزان فهم شوخی نهفته باشد.
    شما قصد دارید همچنان هر سال یک فیلم بسازید، آیا هر سال یک فیلم تبدیل به یک قرارداد شخصی شده است؟ 
    من ساخت یک فیلم را که تمام می‌کنم، مدتی ساز می‌زنم، سفر می‌کنم و می‌نویسم و خوش می‌گذرانم و بعد خیلی زود خستگی‌ام به پایان می‌رسد و انرژی ساخت فیلم جدید بازمی‌گردد. خبری از قرارداد نیست، چون من داستایوفسکی نیستم که دست کارگزارانم سفته داشته باشم و مجبور باشم براساس تعهد بنویسم، من یک دنیا ایده دارم و فرصت زیادی برای پروراندنشان برایم نمانده است، برای همین هم محصولش می‌شود این فیلم‌هایی که می‌بینید.