فیلم مدیکوس که بر اساس رمانی به همین نام اثر نوا گوردون، نویسنده آمریکایی تهیه شده ۲۵ دسامبر اکران می‌شود. بن کینگزلی در این فیلم نقش ابوعلی سینا، حکیم و طبیب سرشناس ایرانی را بازی می‌کند.

                                     توییتر سه پنج برای مطلب فرهنگی و هنری







فیلم مدیکوس که بر اساس رمانی به همین نام اثر نوا گوردون، نویسنده آمریکایی تهیه شده ۲۵ دسامبر اکران می‌شود. بن کینگزلی در این فیلم نقش ابوعلی سینا، حکیم و طبیب سرشناس ایرانی را بازی می‌کند.
انتظارها برای دیدن چهره «ابن‌سینا» بر پرده سینماهای جهان به پایان رسید. اکران فیلم«طبیب» با الهام از زندگی طبیب و فیلسوف پرآوازه ایرانی از ۲۵دسامبر (چهارم دی) در سینماهای آلمان آغاز خواهد شد. همزمان در همین روز این فیلم در اسپانیا نیز اکران عمومی می‌شود؛ در حالی که پخش عمومی آن در روسیه نیز در ژانویه صورت خواهد گرفت.

اینها، اطلاعات ارسال‌شده به «شرق» از طرف «دوروتی استوواهسه» مدیر روابط‌عمومی این فیلم است. بنابر این اعلام مطبوعاتی، کنفرانس خبری فیلم دوشنبه آینده ۱۶دسامبر در برلین برگزار خواهد شد و پریمیر (اکران اولیه) این فیلم نیز در همین کنفرانس صورت خواهد گرفت.
این کنفرانس با حضور«یونیورسال پیکچرز»،«یو‌اف‌ای سینما» و«بتا فیلم» به‌طور مشارکتی انجام می‌شود. مهم‌ترین حاضران کنفرانس را تام پاین (هنرپیشه نقش راب کول)، فیلیپ اشتولتسل (کارگردان فیلم)، استلان اسکارس‌گرد (بازیگر نقش باربر)، الیویر مارتینز (بازیگر نقش شاه علاء‌الدوله)، اما ریگبای (بازیگر نقش مقابل راب کول)، ولف بائر (یو‌اف‌ای سینما)، نیکو هافمن (یو‌اف‌ای سینما) و «نوآ گوردون» (نویسنده رمان اصلی) تشکیل خواهند داد.
اشتولتسل در گفت‌وگو با «شرق» درباره مضمون فیلم گفت: «در اوایل قرون وسطا، هنر طبابت در اروپا به فراموشی سپرده شده بود. هیچ دکتر و بیمارستانی وجود نداشت، به‌جز جراحانی معمول که دانش بسیار اندکی از طبابت داشتند. در این دوره، پیشتازان امر طبابت در قرن ۱۰ و ۱۱میلادی در ایران بودند که به تعلیم و مداوا می‌پرداختند که از معروف‌ترین طبیبان، دانشمندان و فلاسفه آن زمان باید به«ابن‌سینا» اشاره کرد. یک شیفته علم طبابت سفری طولانی را از انگلیس به ایران طی می‌کند تا نزد ابن‌سینا تلمذ کند و در این راه هر خطری را به جان می‌خرد.»
به گفته او، این فیلم، داستان راب کول است؛ پسری یتیم و بی‌پول در شهری معدنی در انگلستان قرن ۱۱ که مادرش را هم به دلیل یک بیماری مرموز از دست می‌دهد و بدون پدر و مادر، یکه و تنها به خود قول می‌دهد طبیبی حاذق شود و حتی تصمیم می‌گیرد تلاش کند تا بر مرگ غلبه کند. از این‌رو به اصفهان سفر می‌کند و درس طبابت را نزد ابوعلی سینا، حکیم و طبیب بزرگ زمانه، می‌گذراند. او با دشواری‌ها و چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و با جانفشانی‌های بی‌شمار در راه کسب دانش، سرسختانه ادامه می‌دهد. او در نهایت هم طبیب می‌شود و هم عاشق.
اشتولتسل، کارگردان فیلم‌هایی چون«نمای شمالی» و «گوئث جوان عاشق» است. فیلم«طبیب»او دوران انگلستان و ایران قرون وسطا را نشان می‌دهد و عمدتا در مراکش و آلمان بین ژوئن و اکتبر ۲۰۱۲ فیلمبرداری شده است.
تام پاین، هنرپیشه جوان انگلیسی نقش راب کول را بازی می‌کند. او پیش‌تر در فیلم‌هایی چون«شانس»،«خانم پتیگریو برای یک روز زنده است» و«جاده واتلرو» بازی کرده و در این فیلم، اما ریگبای به‌عنوان هنرپیشه نقش اول زن، نقش عشق زندگی راب کول را بازی می‌کند. ریگبا بازیگر فیلم‌هایی مانند«هالی اوکز» و «همسران زندانیان» بوده است. هنرپیشه فیلم‌های «دزدان دریایی کاراییب ۲» و«دختری با خالکوبی اژدها»، استلان اسکارس‌گرد، در نقش باربر، اولین آموزگار راب کول و الیویر مارتینز نیز در نقش شاه علاء‌الدوله در این فیلم حضور دارند. او سابقه بازی در فیلم‌های«بی‌وفا» و«S.W.A.T» را دارد.
دیگر عوامل همکار در تهیه فیلم «طبیب» را جان برگر (نویسنده فیلمنامه) و هاگن بوگدانسکی (سینماتوگرافی) تشکیل می‌دهند. برگر فیلمنامه‌نویس«ما شب هستیم» و «دَر» نیز است. بوگدانسکی نیز از مدعیان سینماتوگرافی آلمان محسوب می‌شود و از کارهای او می‌توان به آثار معروف «زندگی دیگران» و «W.E» مدونا اشاره کرد.«پیکسوموندا» برنده جایزه اسکار، جلوه‌های ویژه فیلم را برعهده دارد.
بن کینگزلی، ابن‌سینا و ایران
بن کینگزلی، بازیگر برنده جایزه اسکار که بازی‌های معروفش در «گاندی»، «فهرست شیندلر»، «هیوگو»، و «مرد آهنی۳» از یاد نرفته، افتخار بازی در نقش حکیم‌الحکما، ابوعلی سینای بزرگ را دارد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به اکران «طبیب» و بازی «کینگزلی» در آن، خبری روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه این بازیگر مطرح انگلیسی قصد سفر به ایران را دارد. هر‌چند یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از مدیر کل حوزه ریاست و روابط بین‌الملل سازمان سینمایی گفته بود ورود این بازیگر انگلیسی برای بازی در پروژه یکی از کمپانی‌های خارجی در ایران در حال بررسی است؛ با این حال پیگیری‌های «شرق» حاکی از کذب‌بودن این خبر است.
آرش امینی، در گفت‌وگو با «شرق»، درباره خبری مبنی بر ساخت فیلمی با بازی«بن کینگزلی» در ایران گفت: «من خودم چنین خبری را حدود یک ماه پیش در یکی از سایت‌های خبری خواندم. اما آقای بن کینگزلی به ایران نمی‌آیند. قبل از هر چیز من باید توضیح دهم که برای همکاری مشترک در امر فیلمسازی نظیر همکاری مثل ایتالیا و ترکیه و نیوزیلند و با کشورهای دیگر اول یک توافقنامه امضا می‌شود و دربندهای مختلف آن به نحوه همکاری اعم از سرمایه‌گذاری، درصد مشارکت، ‌زبان فیلم و… به طور شفاف اشاره می‌شود. بخش بین‌الملل معاونت سینمایی هم تلاش می‌کند در این مسیر بتواند گام مهمی بردارد. اما از آنجا که سازمان سینمایی تولید‌کننده نیست، ‌بلکه شرایطی فراهم می‌کند تا ایران با کشورهای دیگر به تولید مشترک دست بزند. بنابراین تا به امروز پیشنهاد زیاد بوده، منتها در عمل باید نظرات دفاتر تولید ایران و کشور دیگر به مرحله عمل برسد. با این حال تا هفته آینده شاهد خبرهای خوبی در این زمینه خواهید بود.»

گزارش تلویزیون دویچه وله فارسی را در اینجا ببینید.
نیما توسلی – گویا نیوز