Image copyrightمارلون جیمز در مراسمی در روز ۱۳ اکتبر جایزه ۵۰ هزار دلاری جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ را دریافت کرد.
مارلون جیمز در مراسمی در روز ۱۳ اکتبر جایزه ۵۰ هزار دلاری جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ را دریافت کرد.تام مک کارتی، چیگوزی اوبیوما، سانجیو سوهوتا، ان تیلر و هانیا یاناگیهارا پنج نامزد دیگر این جایزه بودند.شب پیش از اهدای جوایز، هر شش نامزد در مرکز ساوت بنک لندن به داستان خوانی و پرسش و پاسخ درباره داستان های خود پرداختند.

Image copyrightJanie Airey
مارلون جیمز در مراسمی در روز ۱۳ اکتبر جایزه ۵۰ هزار دلاری جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ را دریافت کرد.
تام مک کارتی، چیگوزی اوبیوما، سانجیو سوهوتا، ان تیلر و هانیا یاناگیهارا پنج نامزد دیگر این جایزه بودند.
شب پیش از اهدای جوایز، هر شش نامزد در مرکز ساوت بنک لندن به داستان خوانی و پرسش و پاسخ درباره داستان های خود پرداختند.
از زمان تاسیس این جایزه ادبی در سال ۱۹۶۹ این دومین سالی است که تمام نویسندگان انگلیسی زبان فارغ از ملیتشان در این جایزه ادبی بریتانیایی شرکت داده می شوند.
تاکنون ۱۷ زن و ۳۲ مرد برنده جایزه بوکر شده اند. در مجموع ۲۷ برنده شهروند انگلیس بوده اند.
سال گذشته ریچارد فلانگان، نویسنده استرالیایی برای رمان “جاده باریک در عمق شمال” که داستان آن در جنگ جهانی دوم می‌گذرد، برنده این جایزه شد.
این مطلب نگاهی است به برنده و نامزدهای دیگر:
Image copyrightJanie Airey

مارلون جیمز، برنده بوکر ۲۰۱۵

مارلون جیمز متولد سال ۱۹۷۰ در شهر کینگستون جامائیکا است. اولین کتاب داستان او “شیطان جان کرو” بود و دومین کتابش با عنوان “کتاب زنان شب” جایزه ادبی صلح دیتون را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد و در همان سال از جمله نامزدان جایزه ملی منتقدان شد.
او گفته است که نخستین اثرش را به بیش از هشتاد ناشر فرستاده بود و هر بار رد شده بود. به گفته او رمان “تاریخچه هفت قتل” را هم چندین ناشر رد کردند تا سرانجام انتشاراتی وان ورد در لندن آن را پذیرفت.
پس زمینه این رمان جنایی، داستان ماجراهای مربوط به تلاش برای ترور باب مارلی در اواخر دهه هفتاد میلادی است که در طول سه دهه پس از آن، در مسیر زندگی سردسته های باندهای مواد مخدر، نمایندگان پارلمان، آدمکشان حرفه ای، ملکه های زیبایی، روزنامه نگاران و حتی کارکنان سیا حادثه های فراوانی برملا می شود.
مارلون جیمز درباره تعدد شخصیت ها و روایت های این رمان گفت که ابتدا تصمیم داشته چندین رمان بنویسد که وجه مشترک همگی آنها باب مارلی بوده است. سپس به این نتیجه رسیده که همه را در هم ادغام کند.
کتاب ۶۸۰ صفحه ای آقای جیمز بیش از ۷۵ شخصیت دارد و بخش‌های مختلف داستان از زبان راوی‌های گوناگون است.
Image copyrightjanieairey

Image copyrightJanie Airey

هانیا یاناگیهارا، آمریکا

هانیا یاناگیهارا متولد سال ۱۹۷۵ در شهر لس آنجلس است. رمان “کمی زندگی” را بنگاه های شرط بندی به عنوان شانس اول کسب جایزه بوکر معرفی کرده بودند اما او سرانجام ناکام ماند. در عین حال، این رمان نامزد جایزه کتاب ملی آمریکا هم شده است. 
کتاب دیگری از او با عنوان “مردمان بر درختان” برای جایزه انجمن قلم آمریکا برای بهترین کتاب اول نامزد شد. او دبیر بخش مد نیویورک تایمز و ساکن شهر نیویورک است.
“کمی زندگی” داستان چهار دوست دوران دانشگاهی است که در جستجوی شهرت و ثروت به نیویورک آمده اند. در مرکز داستان شخصیتی مرموز به نام جود قرار دارد که یتیم است و گذشته بسیار دردناکی دارد.
در این داستان نیویورک حضور پررنگی دارد و هانیا یاناگیهارا در جلسه پرسش و پاسخ گفت نیویورک برای او مظهر شهری است که همه در آن در حال دوندگی و تلاشی وقفه ناپذیر برای تبدیل شدن به چیزی دیگرند.
Image copyrightJanie Airey

ان تیلر، آمریکا

“قرقره نخ آبی” بیستمین رمان ان تیلر ۷۳ ساله است. او متولد سال ۱۹۴۱ در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا است و علاوه بر رمان، از مشهورترین داستان کوتاه نویسان معاصر نیز به شمار می رود.
ان تیلر از روند کند نگارش هر رمان سخن گفت و اینکه نخست با دست می نویسد، سپس تایپ می کند، سپس آن را می خواند و ضبط می کند، سپس داستان ضبط شده خود را گوش می دهد و اصلاحات لازم را در متن تایپی اعمال می کند. او روند نگارش هر داستان را به قالیبافی تشبیه کرد. همسر او تقی مدرسی، داستان نویس ایرانی بود که سالها پیش درگذشت.
رمان “قرقره نخ آبی” با کندوکاو در زندگی سه نسل از یک خانواده طبقه متوسط اهل بالتیمور آشکار و بازگو می شود.
اولین کتاب او با عنوان “اگر صبح از راه برسد” در سال ۱۹۶۴ چاپ شد. او در سال ۱۹۸۸ به خاطر کتاب “درس های تنفس” جایزه ادبی پولیتزر را دریافت کرد.
کتاب “قرقره نخ آبی” امسال در میان نامزدان جایزه بیلیز برای بهترین داستان نویسندگان زن نیز قرار گرفت.

Image copyrightJanie Airey

چیگوزی اوبیوما،‌ جاماییکا

“ماهیگیر”، این اولین رمان چیگوزی اوبیوما است. او متولد سال ۱۹۸۶ در شهر آکوره نیجریه است و داستان های کوتاه او قبلا در فصلنامه ادبی ویرجینیا و نیومادرید چاپ شده اند. او علاوه بر نیجریه در قبرس و ترکیه زندگی کرده و اکنون ساکن آمریکاست.
در “ماهیگیر” چهار برادر جوان در روستای کوچکی در نیجریه از غیبت پدرشان بهره می جویند و برای ماهیگیری به رودخانه ای ممنوعه می روند. آنجا با یک مرد مجنون روبرو می شوند که پیش بینی می کند برادر بزرگتر به دست یکی از برادرانش به قتل خواهد رسید.

Image copyrightJanie Airey

سانجیو ساهوتا، بریتانیا

سانجیو ساهوتا در سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه انتشاراتی گرانتا به عنوان بهترین نویسنده جوان بریتانیا برگزیده شد. او متولد سال ۱۹۸۱ در داربی شایر انگلستان است و اولین داستان بلند او با عنوان “خیابانها از آن ماست” ( آنچه داریم خیابانهاست) در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
“سال گریختگان” که نامزد جایزه بوکر امسال بود، داستان مهاجرت گروهی از کارگران هندی است که در جستجوی زندگی بهتر به بریتانیا می آیند و در یک خانه نیمه ویران در شهر شفیلد با یکدیگر زندگی می کنند.
سانجیو ساهوتا گفت که خانواده اش (پدربزرگ و مادربزرگ او) دو بار مهاجرت کرده اند. یک بار از پاکستان به هند و بار دیگر از هند به بریتانیا. او گفت اگر چه خودش متولد انگلستان است، ولی موضوع مهاجرت همواره موضوعی رایج در خانواده و میان دوستانشان بوده است. گفت هر بار که به هند می رود بسیاری از دوستان و اعضای خانواده اش از او درباره چگونگی مهاجرت به کشورهای غربی می پرسند.

Image copyrightJanie Airey

تام مک کارتی، بریتانیا

تام مک کارتی متولد ۱۹۶۹ و بزرگ شده شهر لندن است. او که با کتاب جزیره ساتن نامزد بوکر ۲۰۱۵ بود، کتاب های دیگری هم نوشته است که از جمله می توان به “باقی مانده” چاپ ۲۰۰۰، “مردان در فضا” چاپ ۲۰۰۷ و “C” چاپ ۲۰۱۰ اشاره کرد که همان سال نامزد جایزه ادبی بوکر شد.
او در سال ۱۹۹۹ انجمن بین المللی نکروناوتیکال (Necronautical Society) را تاسیس کرده که انجمنی “نیمه تخیلی” است و به تلفیق ادبیات، هنر و فلسفه می پردازد.
جزیره ساتن که ماجراهای آن در لندن امروزی اتفاق می افتد، داستان شخصیتی به نام یو، انسان شناسی که برای یک شرکت مشاوره سطح بالا کار می کند. یکی از طرح های این موسسه جمع آوری اطلا عات با هدف “رمز گشایی و دستکاری جهان پیرامون آنها است.”