گروهی از هنرمندان عرصه سینما در اسپانیا از جمله پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، بازیگران سرشناس و زوج هنری، در نامه‌ای سرگشاده، حمله‌های اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده‌اند.








بی بی سی : گروهی از هنرمندان عرصه سینما در اسپانیا از جمله پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، بازیگران سرشناس و زوج هنری، در نامه‌ای سرگشاده، حمله‌های اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده‌اند.



نامه این هنرمندان در روزنامه‌ای اسپانیایی 

کلیک

منتشر شده و در آن، از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا “بمباران مردم غیرنظامی فلسطینی از زمین، دریا و هوا متوقف شود.”




لولا هررا، ادواردو نوریغا، رزا ماریا سردا، بازیگران سینما و پدرو آلمودووار، مونتو آرمنداری و بنتیو زامبرانو، از فیلمسازان اسپانیایی از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.
در نامه آنها آمده است: “این روزها غزه روزهایی دهشتناک را پشت سر می‌گذارد؛ تحت محاصره و زیر حمله‌های زمینی، هوایی و دریایی. خانه‌های فلسطینیان نابود می‌شود، به آب و برق دسترسی ندارند و نمی‌توانند به راحتی به مدارس و بیمارستان‌های خود بروند.”
امضاکنندگان این نامه نسبت به آثار “فیزیکی، اخلاقی و روانی” حمله‌های اسرائیل بر مردم غزه ابراز تاسف کرده‌اند و خواهان پایان یافتن محاصره این منطقه شده‌اند.

دور تازه درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هشتم ژوئیه (۱۷ تیر) آغاز شد. منابع فلسطینی گفته‌اند که در حدود سه هفته حمله نظامی اسرائیل بیش از هزار و ۲۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامی بوده‌اند. در طرف اسرائیلی هم منابع نظامی کشته شدن ۵۳ نظامی و سه غیرنظامی را تایید کرده‌اند.
بیشتر قربانیان حملات اسرائیل در غزه غیرنظامی و حدود یک‌چهارم آنها کودکان زیر ۱۲ سال هستند. اداره امدادرسانی سازمان ملل متحد در غزه هم اعلام کرده است که بیست و سه روز پس از آغاز حملات سنگین اسرائیل به غزه، شمار بیجاشدگان این جنگ به مرز ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
حمله‌های اسرائیل به غزه در هفته‌های اخیر واکنش چندین چهره پرطرفدار بین‌المللی را به دنبال داشته است و تعدادی از آنها در صفحه توییتر خود با به کار بردن FreePalestine# (هشتگ فلسطین را آزاد کنید) از مردم غزه اعلام حمایت کردند، هرچند تعدادی از آنها کمی بعد توییت خود را پاک کردند.


میا فارو، هنرپیشه و سفیر سازمان ملل متحد در توییتر خود از مردم غزه اعلام حمایت کرد و سلنا گومز، خواننده آمریکایی در حساب کاربری خود در اینستاگرام 
عکسی را به نمایش گذاشت و نوشت “برای غزه دعا کنید.” هرچند این عکس را کمی بعد حذف کرد.

با این حال، گروهی دیگر از چهره‌های سرشناس، از جمله بار رافائلی، مدل اسرائیلی، واکنشی متفاوت داشتند و در توییتر از اسرائیل اعلام حمایت کردند.




  • حدود دو هفته قبل، ریانا توییت کرد: FreePalestine# و حدود هشت دقیقه بعد آن را حذف کرد
  • جیجی حدید، مدل، توییت کرد: FreeGaza# و بعد حذفش کرد
  • دوایت هاورد، بسکتبالیست توییت FreePalestine# خود را حذف کرد و بعد گفت که این توییت یک اشتباه بود و عذرخواهی کرد
  • آماری استاودمایر، بسکتبالیست و عضو تیم نیویورک نیکز در صفحه اینستاگرامش عکسی را با عنوان “برای فلسطین دعا کنید” منتشر و بعد حذف کرد
  • سلنا گومز، خواننده پرطرفدار در اینستاگرام عکسی را منتشر کرد و نوشت: “برای غزه دعا کنید.” ولی بعدا آن را حذف کرد