کانون نویسندگان ایران به مناسبت «روز مبارزه با سانسور» بیانیه‌ای منتشر کرده و از اشکال گوناگون و پیچیده سانسوری که از طریق دولت اعمال می‌شود انتقاد کرده است.


کانون نویسندگان ایران به مناسبت «روز مبارزه با سانسور» بیانیه‌ای منتشر کرده و از اشکال گوناگون و پیچیده سانسوری که از طریق دولت اعمال می‌شود انتقاد کرده است.


کانون نویسندگان ایران
کانون نویسندگان ایران



سیزده آذر امسال هفتمین سالی است که دوست داران آزادی بیان به پیشنهاد کانون نویسندگان ایران روز   مبارزه با سانسور را گرامی می دارند. 

مایه ی تاسف است که هر گاه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز ۱٣ آذر بیانیه ای منتشر می کند ناچار است از تداوم سیطره ی سانسور دولتی بر جامعه بگویدِ. در یک سال اخیر نیز، به رغم وعده های انتخاباتی دولت جدید، مانند سالهای گذشته چه در عرصه ی کتاب و چه در عرصه ی هنر و مطبوعات و اینترنت شاهد حضور این پدیده ی ضد آزادی بیان بوده ایم. انتشار کتاب همچنان در گرو دریافت “مجوز چاپ” است. طرفه آن که برخی آثار نویسندگان در خارج کشور ترجمه و منتشر شده است اما در داخل به آن ها “مجوز چاپ” نداده اند. این گونه سانسور البته به اشکال دیگر بر سایر عرصه های هنر و ادبیات حکم رانی می کند؛ کاربران، وبلاگ نویسان و فعالان اینترنتی همچنان مورد هجوم، دستگیری و بازداشت هستند؛ فیلترینگ سایت ها و شبکه های اجتماعی مجازی به قوت خود باقی است و حاکمیت بنا دارد در آینده ی نزدیک با راه اندازی فیلترینگ هوشمند و به کار بردن سانسور نظام مندتر استفاده از فضای مجازی را برای مردم دشوارتر و پرهزینه تر کند؛ روزنامه نگاران بسیاری در زندان بسر می برند و شغل روزنامه نگاری در ایران با خطر مضاعف همراه است. در تازه ترین نمونه، عکاس و خبرنگار یک خبرگزاری رسمی به جرم بازتاب اخبار اسید پاشی های زنجیره ای بازداشت شدند. ارسال پارازیت به منظور جلوگیری از فعالیت ماهواره ها نه تنها حق مردم برای دیدن و شنیدن آن چه دوست می دارند را پایمال کرده بلکه سلامت آنها را نیز به خطر انداخته است.
از رهگذر اعمال سانسور دولتی بر بیان شهروندان، هنر و ادبیات آسیب های جدی دیده، خلاقیت های بسیار بی ثمر یا ناشکفته مانده و استعدادهای فراوان تباه شده است. جامعه نیز از داشتن ادبیات و هنر شایسته ی انسان مدرن قرن بیست و یکم محروم مانده است.
با رشد روزافزون تکنولوژی ارتباطات راه های تازه ای برای ابراز وجود انسان ها پیدا شده است و بسیاری از شیوه های سانسور کارایی گذشته ی خود را از دست داده اند. بازتاب این وضعیت را می توان در رفتار و گفتار گاه متناقض متولیان سانسور در یک سال اخیر مشاهده کرد. با وجود این سانسور همچنان بر عرصه های رسمی جامعه حاکم است. 
کانون نویسندگان ایران آزادی بیانِ بی هیچ حصر و استثناء را حق همگان می داند و خواهان لغو هرگونه سانسور است. در چارچوب همین هدف بود که این تشکلِ نویسندگانِ مستقل و آزادی خواهِ ایران روز سیزده آذر را به عنوان روز مبارزه با سانسور اعلام کرد. کانون امسال نیز به استقبال این روز می رود و از همه ی مدافعان آزادی بیان انتظار دارد که سیزده آذر را به واکاوی در پدیده ی شوم سانسور و اعتراض بیشتر به آن اختصاص دهند. گرامی داشت چنین روزی معنایی جز آن ندارد که موضوع مبارزه با سانسور، چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی، بحث روز جامعه شود. امید که در سیزدهم آذر سال آینده بیانیه ی این روز شادباش پیروزی آزادی بیان باشد.
کانون نویسندگان ایران سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور را گرامی می دارد و آن را به همه ی سانسورستیزان تبریک می گوید. 
کانون نویسندگان ایران
۹ آذر ۱٣۹٣