کلهر: تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی ست و خط‌مشی‌ مشخصی‌ برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.





درحالی که کنسرت کیهان کلهر به دلیل مسائل امنیتی در تهران لغو شده؛ این هنرمند ششم و هفتم تیرماه در آلمان و انگلستان روی صحنه می‌رود.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کیهان کلهر پس از لغو کنسرت خود اعلام کرد: تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران، گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط‌مشی‌ مشخصی‌ برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد. اما حالا تور کنسرت این نوازنده کمانچه بار دیگر آغاز شده است.
کیهان کلهر؛ نوازنده افسانه‌ای کمانچه ایران قرار است ششم تیرماه به همراه ستاره موسیقی کردی “Aynur” و CEMȊL QOҪGIRȊ نوازنده کرد تنبور که از نوآوران موسیقی معاصر شناخته می‌شود و همچنین SALMAN GAMBAROV پیانیست آذربایجانی در سبک جز روی صحنه رود.
این گروه که کوارتت HAWNIYAZ نام دارد؛ قرار است ششم تیرماه، از ساعت هشت شب به وقت دورتموند در تالار Domicil روی صحنه برود. در این برنامه ترانه‌هایی از موسیقی کردستان اجرا می‌شود و قرار است هر هنرمند با استفاده از میراث فرهنگی کشور خود به ابعادی جدید و غنی شده از موسیقی دست پیدا کند. کلهر در این برنامه بداهه‌نوازی می‌کند.
                               ljjqJDyQcRnK
اما علاوه بر این برنامه؛ کیهان کلهر هفتم تیر نیز به همراهی آنسامبل غزل در لندن روی صحنه می‌رود. آنسامبل غزل متشکل از کیهان کلهر، شجاعت حسین‌خان نوازنده مشهور سی‌تار در هند و ساندیپ داس (نوازنده تبلا) هفتم تیر از ساعت هفت در سالن کدوگن لندن به اجرای برنامه می‌پردازد.
آلبوم The Rain گروه غزل در سال ۲۰۰۴ میلادی نامزد دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی سنتی ملل شد. اولین تولید این گروه با نام «آخرین نوای جاده ابریشم» با استقبال روبرو شد و از آن زمان تاکنون این گروه بسیار تاثیرگذار در سراسر جهان می‌نوازد.
شجاعت حسین خان نوازنده مشهور و چیره‌دست سی‌تار اهل هندوستان است. تبحر و سبک خاص نوازندگی او بار‌ها مورد تحسین قرار گرفته، وی بار‌ها به همراه نوازندگان و هنرمندان کشورهای دیگر ازجمله ایران به اجرای موسیقی پرداخته و آثار موفقی را منتشر ساخته است.
اما در کنسرت هفتم تیرماه؛ آنسامل غزل در برنامه خود به اجرای موسیقی ایرانی براساس دستگاه و موسیقی هندی بر مبنای راگا می‌پردازد. شرایط جغرافیایی و فرهنگی موسیقی این کشور و ترکیب این دو سبک موسیقی، گفتگویی‌ هارمونیزه میان این دو سنت است.