کانال تلگرام این گروه
نسخۀ کامل «وسطباز»، توضیحات و متن شعر را با درنگ بیشتری در کانال تلگرام بهآیدی زیر بخوانید و بشنوید؛ آنچه میشنوید تنها بخشی از اثر است.
@RazmAva_M
وسطبازی مصداق آشکار فحشای سیاسیست. وسطباز با نقاب اعتدال وارد میشود و بهبقای افراطیگری دامن میزند. خشونت را در انحصار متجاوز نگه میدارد و درست در میانۀ میدان جنگ، پرچم پاسیفیسم را بهدست معترض میسپارد. شاخکهای اخلاقیاش نسبت به اخلاقیات سادۀ عرفی حساس و در برابر بیاخلاقیهای بزرگ از کارافتاده است. وسطباز از جمله حبابنشینانیست که سعی دارد در دوران انقلاب، همزمان هم هزینۀ تغییر را از جیب معترضین بپردازد و هم پاداش بقای شر را از ظالم دریوزه کند. غافل از اینکه در پایان این معامله هر نتیجهای رقم بخورد، بازندۀ نهایی اوست. دوگانۀ نقیضین نقطۀ اعتدال ندارد. در جنگ بین ظالم و مظلوم، صحبت از اعتدال همارز با دفاع از ظالم است.
✍ رزمآوا 🎼
ای مدافع حقوق سطل آشغال
مروج یگانۀ سکون و انفعال
میانمایه در شمایل میانهرو
وسطبازِ خفته پشت نام اعتدال
دکترین جنگهای بیهزینه
روی شطّ خون ادای سانتیمانتال
زیر تیغ تیز داعش ولایی
در پی سراب زندگی نرمال
معتقد به راهحل حد واسط
حین جنگ، نفی گفتمان رادیکال
سالها بهوقت حبس و قتل و غارت
سکوت کردهای برابر جنایت
کور و کر شدی و لال و بیتفاوت
در برابر توحش ولایت
تا رسید نوبت دفاع مردم
هشتگ، #نه_به_چرخه_خشونت
ای تجسم دیاثت سیاسی
ای مقلد قیادت بیبیسی
هم مخالف تفنگ و تیر و سرکوب
هم مدافع حمایت از پلیسی
قَلتَبان قحبۀ ابوالفواحش
حاصل جِماع پفیوز و جاکش
طالبان اعتراض بیخشونت
زیر بیرق ولیِامر جاعش
خفتهای میان حاکم و برانداز
ای تو همدست شر، ای وسطباز
حافظ حصار و معتقد به پرواز
تف به ذات مزورت وسطباز
فلسفیدن مقابل اراذل
در لفافۀ نقاب مرد عاقل
هم نوحهخوان خونِ بیگناه مقتول
هم پاسبان حق انتخاب قاتل
شما خردگرا و منطقی و دانا
ما همه جوگیر و لات و جاهل
هم به نعل جنگ، هم به میخ مصلحت
هم حامی جهاد محور مقاومت
هم سوگوار قتل کودکان سوری
هم تست قاسمچک و جواب مثبت
امتگرایان مفتخر به ملت
ساکنین بزدل حباب عافیت
واکنشهای بیاثر به قتلعام
با استوری مشکی و پیام تسلیت
«مشکل از سواد و فرهنگ مردم است»
«فرقی میان معترض و مستبد نیس»
پس چارۀ رهایی از شکنجهگاه چیست؟
«لزوم فرهنگسازی توی آشویتس»
لیبرال خدمتگزار دُگماتیسم
پای دیگ نذری رواج آتئیسم
عاشقان پیتزای قرمهسبزی
سرگیجه بین سنت و مدرنیسم
قمپوزیسیون گیج مانده بینراه
دلواپس آخوندهای پاک و بیگناه
وهم سرنگونی از طریق اصلاحات
رفرماسیون با حمایت سپاه
عملۀ پروژۀ پروپاگاندا
نمیشود شترسواری دولا دولا
با همان دهان معترض به تزویر
میکشی زبان بهلای پای عظمی
بهوقت حبس و شلاق لال بیصدا
بهوقت فحش و ناسزا: «واتمــــــــدنا!»
تفرعن نخواندن سرود ملی
با قامتِ خمیده ژست چهگوارا
خفتهای میان حاکم و برانداز
ای تو همدست شر، ای وسطباز
حافظ حصار و معتقد به پرواز
تف به ذات مزورت وسطباز
«نه اعتصاب، نه انقلاب، پیش بهسوی منجلاب»
شیعیان بردۀ ستارۀ سرخ
پیرو خلیفه زیر پرچم چین
لاف استقلال و فیس اقتدار
زیر پوتینِ نوچههای استالین
داغدار رنج بیکران اوکراین
حماسهخوانی از جنایت کرملین
اتحاد با آخوند غاصب وطن
بهقصد دفاع از کیان سرزمین
سفیدشویی بهسبک اوستا اصغر
کنسرت عادیسازی با مرغ سحر
سکولاریسم با تم قرون وسطی
حقوق بشر با طعم فقه جعفر
درگیر جزئیات کیفر محاربه
اعطای مشروعیت به دادگاه شر
تحقق مثال نانبهنرخ روزخور
هم از توبره میخوری و هم از آخور
با مکرِ استحالۀ رژیم سلطه
در چهارچوب قانون دیکتاتور
تغییر واژهها بنا به نفع و ذائقه
هواخواه جنبش اصیل منطقه
اخلاق کانتی روبروی خشم معترض
نسبیگرایی روبروی شر مطلقه
هم شریک دزد هم رفیق قافله
انتخاب نظام با رأی باطله
با خدعۀ «پس مشکلات آمریکا چی؟»
هی ماله میکشی بهروی اصل مسئله
ارسال شاخه گل برای لشکر وحوش
پخمههای منگ پای منبر سروش
خرقهپوش جمع و در خفا پیالهنوش
دلّالهپرورِ شرفبهمزدِ خودفروش
خفتهای میان حاکم و برانداز
ای تو همدست شر، ای وسطباز
حافظ حصار و معتقد به پرواز
تف به ذات مزورت وسطباز
«چرا همه ایستادهاند روبروی من؟
چرا کسی نمیکند قصد گفتگوی من؟
چرا “چپ”، چپ نگاه میکند؟
چرا “راست”، راست کرده روی من؟»
«من خودم مدافع زنانم، ولی با شال روی سر
من موافق اعتراضم، ولی بدون دردسر
من خودم موافق مبارزهم، ولی آروم و بیخطر
من خودم مخالف نظامم ولی ولی ولی ولی ولی …»
ولی و …